Svátek má

Soňa
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.

Veletrh pracovních příležitostí v nové podobě

Pracovní veletrhy probíhají na ČZU už řadu let velmi úspěšně. Patří mezi aktivity oblíbené mezi studenty i firmami, které jim pracovní příležitosti nabízejí. Rok 2021 byl však i zde v lecčems jiný. Kvůli koronavirovým omezením se jako jediná možnost, jak veletrh uspořádat, nabízela forma online. Jak se Veletrh pracovních příležitostí (VPP) v této podobě vydařil? Zeptali jsme se Přemysla Gubaniho, vedoucího Kariérního centra ČZU v Praze.

Převést atmosféru veletrhu do online prostředí byla výzva, o které jsme velmi dlouze a vášnivě diskutovali nejen na ČZU, ale i s kariérními centry na ostatních univerzitách. Velkým oříškem bylo, jak zachovat esenci klasických offline veletrhů v online prostředí. Možností, jakým způsobem veletrh pojmout, bylo několik (klasické webové stránky, MS Teams, interaktivní aplikace apod.). Hledání odpovědi šlo ruku v ruce s procházením různých platforem a sbíráním zkušeností našich partnerů, mentorů a přátel po celém světě.

Nakonec jsme narazili na platformu Brazen, která umožňuje studentům procházet jednotlivé společnosti, zjišťovat si informace a pokud je firma zaujme a oni zaujmou ji, mohou se se zástupcem společnosti setkat jeden na jednoho. Individuální rozhovor přímo s personalistou je totiž tou nejdůležitější a nejpřínosnější aktivitou, která může studenty „nakopnout“ v dalším kariérním postupu. Přitom se významně dbá i na bezpečnost osobních údajů všech účastníků. Jestli se to povedlo, nebo ne, už musí posoudit návštěvníci. Naši studenti měli dokonce to štěstí, že mohli během dvou měsíců prozkoumat hned tři různorodé varianty řešení (Technická fakulta – webová stránka s inzeráty; Provozně ekonomická fakulta – Google Meets; celouniverzitní veletrh – platforma Brazen).

Co bylo při online formě nevýhodou a co naopak pozitivem?

Online veletrh má dvě vady na kráse. Kromě nedostatečné možnosti interakce, tedy klasické a mnohokrát zmiňované nevýhody patrné u všech online nástrojů, je to také nutnost aktivní přípravy ze strany studentů. Na druhou stranu výhod je celá řada a jednou z velmi významných je dokonalý přehled o návštěvnosti i chování návštěvníků během veletrhu, což nám do budoucna umožní vylepšit nejen samotnou platformu, ale také lépe cílit naše další eventy.

Jaký byl zájem o tuto formu veletrhu?

Ze strany společností nižší. Důvodů je několik, od negativních zkušeností s online podobou veletrhu z jiné univerzity až po zastavený nábor ze strany některých firem. Podařilo se nám zajistit účast 20 společností a přivítat dokonce i několik nových zajímavých partnerů. Také zájem studentů byl oproti fyzickému veletrhu nižší. Ačkoliv jsou online programy Kariérního centra asi dvakrát víc navštěvované než fyzické programy, online veletrh je prostě něco jiného. Tady je účast spojena s proaktivním přístupem a angažovaností. Student musí sebrat odvahu, postavit se do virtuální fronty a zahájit konverzaci, což není snadné. Navíc studenti předem vyplňují podrobný dotazník a nahrávají své CV. Jinými slovy, jdou s kůží na trh, což není snadné.

Co si odnášíte jako vklad do budoucna?

S velkým potěšením jsme sledovali strukturu návštěvnosti, kdy studenti 1. ročníku bakalářského studia tvořili stejný podíl, jako končící studenti navazujícího magisterského studia, což je skvělá zpráva. Víme, že čím dříve se student začne zabývat svou kariérou, tím spíše dokončí studium a tím lepší bude jeho první pracovní zkušenost po škole.

Jaké máte na online veletrh ohlasy?

Velmi nás potěšilo, že zpětná vazba od studentů i od zaměstnavatelů je opravdu pozitivní. Také nás překvapilo, že dvě třetiny vystavovatelů by se online varianty veletrhu účastnily i v případě, že by anti-covidová omezení odpadla.

Jak se vlastně Kariérnímu centru daří v době pandemie?  

V posledním roce se nám daří skvěle, a to především díky naší rychlé adaptaci na nelehkou situaci posledních tří semestrů ovlivněných právě pandemií. O převedení části našich aktivit do online prostředí jsme přemýšleli již delší dobu a příchod pandemie tento přechod jenom urychlil. Zajímavé je, že se nám na online eventy hlásí o 30–100 % studentů víc než na ty offline.

 

Potíž byla se zaměstnavateli, které bylo velmi složité přesvědčit o tom, že i online setkávání se studenty jim přinese kýžené ovoce. A to se nám asi v polovině pandemie podařilo. Úspěch březnového veletrhu je toho jasným důkazem. A co víc, některé firmy již teď volají po zachování online eventů.

Rozhovor připravila: Lenka Prokopová

 

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content