Je to dáno tím, co e-shop nabízí. Řídili jsme se myšlenkou, že když už dnes existují alternativy k syntetickým pesticidům, je dobré je používat. Jak jsme zjistili, pro běžné lidi, drobné pěstitele a zahrádkáře je velkým problémem, že se často špatně orientují ve výběru přípravků na trhu. Proto jsme se, i vzhledem k napojení na náš výzkum, rozhodli založit tento e-shop a nabízet v něm pouze ekologické přípravky. Taková je filozofie celého projektu – aby se člověk nemusel bát, že se splete a že na svoji zahrádku, na své bylinky nastříká něco, co potom může škodit jemu nebo jeho dětem a přírodě. Proto máme v nabídce jen ekologické přípravky. Jsme v podstatě jediný e-shop na českém trhu, který je takto vyhraněný.
Soutěž o E-shop roku je tady už třináct let a je poměrně prestižní. Jak vnímáte ocenění vašeho projektu?
Jde o zavedený koncept a my jsme velmi rádi, i když jsme byli docela překvapeni. Že jsme byli zařazeni mezi udržitelné a ekologické e-shopy, to moc překvapivé nebylo, protože právě tímto principem se od začátku řídí celý náš podnik. Ale že jsme byli v hlavní soutěži vyhodnoceni jako E-shop roku, to nás překvapilo velmi příjemně. Cenu uděluje porota a nevychází se třeba z objemu zakázek nebo nějakých dalších kvantifikovaných kritérii. Nejlepší e-shopy vybírá porota složená z odborníků.
A co porotu zaujalo nejvíc?
Právě striktní zaměření na udržitelnost a ekologii, v tom jsme opravdu unikátní. Existují e-shopy, které se zaměřují spíše na prostředky do domácností nebo na obecný sortiment. My jsme však chtěli zůstat věrni našemu zaměření, s tím, že vycházíme z České zemědělské univerzity, to znamená zemědělskému zaměření.
E-shop je prodejním místem spin-off firmy ČZU a předmětem podnikání jsou ekologické produkty pro zemědělství. Můžete zmínit, jak a kdy firma vznikla a jak se vyvíjela až k dnešnímu výsledku?
Spin-off firma Terpenix byla založena v roce 2014. V začátcích jsme pracovali na vývoji našeho hlavního produktu, což je Zembag. Ten byl uveden na trh před pěti lety. Ve chvíli, kdy jsme měli výrobek připravený, potřebovali jsme pro něj mít prodejní místo. E-shop jsme vlastně založili jako vedlejší produkt pro následné uvedení Zembagu na trh. Potřebovali jsme vyzkoušet, jak to vlastně funguje, nikdo z nás nebyl s e-commerce obeznámen. Takže jsme e-shop založili s tím, že ho budeme využívat zejména pro Zembag, a byl to dobrý nápad. Mezitím se produkty, které jsme nabízeli, uchytily na trhu, takže v tom pokračujeme dál.
Vycházeli jste z nějakého průzkumu trhu? Váš sortiment je poměrně široký. Jak jste k tak pestré skladbě dospěli?
My jsme se ve výzkumu věnovali a stále věnujeme vývoji ekologických přípravků na ochranu rostlin, takže jsme měli nějaké zprávy z profesionálního, vědeckovýzkumného života. Zároveň se já a řada mých společníků věnujeme zahrádkaření a pocházíme ze zemědělských rodin. I zde jsme tedy čerpali inspiraci, jaké produkty by bylo dobré nabízet, jaké jsou nejvíc potřeba.
Vaším největším hitem zůstává Zembag – designový pytel z jutoviny, který pojme 5 nebo 10 kg brambor, a hlavně je zárukou jejich dlouhodobé dobré kondice. Jak funguje?
Zatím je to jen na brambory, ale už rok běží projekt BioStore na vývoj dalších podobných systémů. Funguje to velmi jednoduše. Inspirovali jsme se původními pěstiteli brambor, Jihoameričany, kteří používali podobný systém, jenže ne ve formě pytle, ale tzv. krechtování. Jednoduše zakopávali brambory pod zem s bylinkami, které měly podobně účinné látky jako náš kmín. Takový systém funguje i v našem pytli, který zabraňuje přístupu světla, aby brambory nezezelenaly, uchovává dostatečnou vlhkost vzduchu, aby nevysychaly, a zároveň zabraňuje klíčení díky kmínové silici. Máme tu i pokusy delší než dvanáct měsíců, kdy brambory byly ještě v relativně dobrém stavu.
To by bylo užitečné i pro skladování jiných potravin. Uvažujete o něčem podobném, nebo už je dokonce něco ve vývoji?
Ano, je to ve vývoji. Zembag jsem si vlastně udělal sám pro sebe, protože nesnáším plýtvání potravinami, opravdu mi to nedělá dobře. A samozřejmě vidím, kam je možné směřovat dál. Zaměřujeme se na hlavní potraviny nebo produkty, které doma nejvíc trpí, protože nemají ty správné podmínky. Ze zeleniny je další na řadě česnek a cibule, kterých se skladuje relativně velké množství, a většinou ne moc dobře. Nebo jablka, ta se tradičně v domácnostech uskladňují špatně.
Váš internetový obchod se může pochlubit označením „Udržitelný e-shop“. Kde jsou hranice udržitelnosti, které nelze překročit, aby si výrobek zasloužil takové označení?
Jedna věc je nálepka „udržitelnosti“, která zatím není úplně ukotvena v legislativě. Druhá věc je ekologická nálepka, ta už samozřejmě v legislativě má dlouhodobě oporu. Pokud je tedy nějaký přípravek označen „k použití do ekologického zemědělství“, musí být zároveň na toto použití registrován. Takže zde jsou parametry dány.
Nabízíte přírodní přípravky na ochranu rostlin, ovoce, zeleniny, bylinek, hnojiva a postřiky proti plevelům nebo ekologickou bio kosmetiku, a také vermikompostéry. Je o tento produkt, i když je cenově trochu náročnější, zájem?
Zájem je lehce kolísavý. Nicméně to je jedna z bolestí městských typů domácností. Bioodpadu se vyprodukuje relativně velké množství, a co s ním? Naštěstí existují hnědé popelnice a další systémy, ale člověk se pak zbavuje i relativně cenného materiálu. Ani si neuvědomujeme, jak je odpad z potravin bohatý na živiny. A díky vermikompostéru, který můžete mít v bytě nebo někde poblíž, si můžete vyrábět vlastní pěstební substrát a pak si do něj zasít třeba do truhlíku květiny nebo zeleninu.
Co zákazníky nejvíc oslovuje?
U nás bezkonkurenčně vede Zembag jako hlavní produkt prodeje. Pak je také zajímavé, že z prostředků na ochranu rostlin se dobře prodává český výrobek založený na českém výzkumu, a to Rock Effect – ekologický přípravek proti škůdcům. Také máme i drobnosti do domácností jako různé lepové desky, ať už dovnitř, např. proti molům, nebo venkovní na signalizaci výskytu škůdců na ovocných dřevinách.
Máte v rukávu nějaké trumfy?
Chystáme pár inovací. Například u Zembagu jsme se dohodli na desetileté záruce, protože už ho máme pět let na trhu a neobjevily se téměř žádné reklamace. To je teď aktuální novinka, o dalších inovacích bych zatím nerad mluvil. Něco máme připraveno, ale ještě to k uvedení na trh není.
Máte výborné výsledky a zároveň děláte dobré jméno univerzitě. To pro vás musí být velké zadostiučinění…
Jsem strašně rád, že to funguje. Dnes jsou udržitelnost a Green Deal velkými tématy, ale my jsme s tím začali už dávno předtím, než to vůbec začalo být v módě. A jsem rád, že se nám potvrdilo, že to dává smysl.
Jaká byla vaše motivace, když jste začínali?
V zásadě šlo o to, že se mi zdá úplně nelogické, když člověk věnuje velké úsilí, aby si zpracoval a připravil půdu, zasadil semínko, něco vypěstoval… A pak to začne stříkat syntetickými pesticidy, které v produktu zanechají nějaká residua, pak nechávají residua v půdě, a on si to vlastně celé shodí… To se mi zdá hloupé. Tak to byla moje hlavní motivace. Zároveň ale chápu, že bez nějakých prostředků na ochranu rostlin to nejde. To je druhý extrém – když nebudete stříkat ničím, pak vlastně taky nebudete mít úrodu, protože vám všechno zplesniví apod. Snažili jsme se tedy najít nějakou schůdnou možnost, aby člověk nemusel mít strach, že si zamoří svůj životní prostor.
Ptala se: Lenka Prokopová
Podobné články
Ministryně obrany Jana Černochová navštívila v úterý 12. listopadu technologickou společnost ProLab Engineering, která se specializuje na vývoj a výrobu autonomních systémů, tedy dronů i bezosádkových pozemních prostředků. Firma vznikla jako spin-off z původní technologické laboratoře ProLab Technické fakulty České
Na Prague Car Festivalu proběhl unikátní experiment. Poprvé v Evropě zde AI moderátor vytvořený doktorandy Provozně ekonomické fakulty ČZU interagoval s publikem na úrovni, která smazávala hranice mezi člověkem a technologií. Jak to dopadlo?