Pro nás pedagogy je to výzva udržet tento nový organismus při životě, natáhnout všechny nitky, cévy za vámi a předat vám to, co známe a umíme. V rámci přednášek se zase tolik věcí nezměnilo, všichni sedíme u monitoru, vy posloucháte, my mluvíme. Jediné, co nám schází, jsou: osobní kontakt, nechápavý pohled, nepozornost vás, studentů. To jsou indicie, které nám pomáhají zjistit, že je něco špatně, látku nestíháte, nerozumíte jí. Vy si můžete přednášku pochopitelně opakovaně zažít ze záznamu a případně požádat o bezkontaktní konzultaci. Položme si otázku: Je to dostatečné pro přednášky? Možná ano. Ale co cvičení? Jak k vám přenést laboratoře, mikroskopy, preparáty, chemikálie, přístroje? Magisterské obory, které začaly v loňském akademickém roce 2019/2020, mají již dva semestry distančně a letní semestr nevypadá jinak, to jsou tři čtvrtiny výuky. Mnohdy u oborů, které jsou akreditované jen jako prezenční a cvičení u nich není možné jen tak vynechat.
V našem oboru „Rostlinolékařství“ se právě s tímto problémem citelně potýkáme, nelze všechna cvičení odsouvat do nedohledna, až epidemiologická situace dovolí. V předmětu „Diagnostické metody v ochraně rostlin“ jsme závislí na přístrojovém vybavení, přibližujeme studentům nejmodernější metody diagnostiky, o kterých mnohdy dnes slýcháme z médií, metody, které si mnozí ani neumějí představit. A právě názorná ukázka je to, co studentům umožní pochopit teoretickou přednášku. Proto jsme se pokusili studentům tuto názornou ukázku zpřístupnit i v této nelehké době. Optimalizovali jsme dvě laboratorní diagnostické metody pro „domácí použití“. Metodu DAS ELISA (Double Antibody Sandwich Enzyme Linked Immunosorbent Assay) a metodu LAMP (Loop Mediated Isothermal Amplification). Pokusili jsme se zapomenout, že máme laboratorní vybavení, termostaty, centrifugy, pipety, a pracovali jsme s tím, co můžete mít vy, studenti, doma a co vám můžeme poslat poštou. Termostat nahradil hrnec s horkou vodou a teploměrem, centrifugu pak injekční stříkačka s těsněním nebo zkumavka s držákem mikro zkumavky na provázku a pipety malé injekční stříkačky a špičky s vyznačeným objemem. Chemikálie, třecí misky, teploměry, rukavice a další pomůcky, jako již zmíněnou pseudo-centrifugu, jsme odeslali poštou na adresy studentů po celé ČR. A zábava mohla začít. Schválně píšu zábava, protože nás i studenty, alespoň co vím, to velmi bavilo. Přes MS Teams jsme dohromady zvládli neuvěřitelné. Vy jste doma bez laboratorního vybavení zvládli diagnostikovat dva rostlinné patogeny, i když většina z vás nikdy v laboratoři nebyla, klobouk dolů. Člověk měl chvíli pocit, jako když jste tady na univerzitě, a ne doma u monitorů. Děkujeme vám, že to zvládáte, a věřte, že nám osobní kontakt s vámi velmi chybí. A doufáme, že se již brzy vše zase obnoví.
Ing. Marie Maňasová, Ph.D., katedra ochrany rostlin
Podobné články
Předposlední březnový víkend byl posledním, kdy na Fakultě životního prostředí České zemědělské univerzity probíhaly přednášky v rámci prvního ročníku kurzu celoživotního vzdělávání pro odborníky a specialisty na životní prostředí z praxe umožňující zvýšení kvalifikace.
Institut ochránce práv se postupně zabydluje i na českých univerzitách. Ombudsman či ombudsmanka mohou na fakultách řešit mnoho různých situací včetně spravedlivého známkování, šikany, bossingu či sexuálního obtěžování. Snahou je vytvořit bezpečné prostředí pro řešení problémů místo jejich přehlížení. Kompetence