Formou architektonických intervencí, uměleckých instalací a happeningů se Landscape festival snaží proniknout do života obyvatel města a jeho návštěvníků. Na vybraných místech vznikají site-specific instalace se záměrem tato místa oživit a kultivovat. Umělecká díla se nevěnují pouze krajinářské architektuře, ale také tématům udržitelného rozvoje měst či experimentální dřevěné architektuře jako součásti veřejného prostoru. Instalace akcentují konkrétní témata ve veřejném prostoru a dávají jim zaznít v uměleckém pojetí.
Letošní ročník je věnován tématům Cesty z města a Krajina-město-veřejný prostor. K účasti byli přizváni renomovaní čeští architekti i umělci. Výčet jejich jmen i realizovaných projektů najdete na https://www.landscape-festival.cz.
Studentky katedry zahradní a krajinné architektury ČZU v Praze Dominika Žigmundová a Kateřina Píšová vytvořily pro Landscape festival Praha 2024 projekt Zpátky ke kořenům.
„Kořeny představují nejen zdroj života pro rostliny, ale i symbol stability, vzájemné komunikace a zakotvují naše bytí v zemi s jistotou a úctou k životu. Pomocí rozpuštěné, tekuté formy karamelu jsme vytvořily jemné, křehké a organické tvary vzhledově připomínající kořenové sítě. Vytvořený model v sobě nese prvky lidské tvorby v podobě křehkého, synteticky vypadajícího lesklého materiálu – karamelu s přirozenými tvary kořenové struktury. Tento kontrast zvýrazňuje naše propojení s přírodou a současně odhaluje křehkost tohoto vztahu. Naším cílem je vyvolat úvahu nad tím, jaké je naše místo v přírodě a jak naše existence ovlivňuje a je ovlivňována prostředím kolem nás.“
Aleš Hnízdil a Aleš Kurz – Civilizační odpad
„Cestou z města se nabaluje civilizační odpad nekonečných rozměrů a poznamenává všechno okolo sebe v hmatatelné, nepřehlédnutelné, ale i ve zcela neviditelné formě, kterou si nosíme každý sám v sobě. Jsme tak součástí vágního prostoru, který nechceme vidět, ale přesto je tu a neustále narůstá. Je to ve své podstatě civilizační smog, který je produktem naší přítomné konzumnosti a arogance k přírodě.“
Aleš Hnízdil – Probíhající energie
„V procesu probíhající energie se rozsvítí i zničený stožár osvětlení prostoru žižkovského Nákladového nádraží. Vnímání tohoto okamžiku umožňuje vyznačené místo a současně vědomí zjitřené tímto okamžikem. V procesu probíhající energie jsme my všichni včetně všech přírodních forem i prázdno v prostoru, které je těmito procesy naplněno.“
Kromě Landscape festivalu Praha 2024 se docent Aleš Hnízdil zúčastnil výstavy soch pořádané Městskou Galerií Říčany „Vidím sochy 2“ spolu s autory Kurtem Gebauerem, Kryštofem Hoškem, Janem Kovaříkem, Pavlem Opočenským, Čestmírem Suškou a Adamem Velíškem.
Aleš Hnízdil – Cyklická energie a vertikální princip vědomí
„Vertikální princip vědomí nás spojuje se zemí i prostorem nad námi, ať už ho vnímáme jako duchovní prostor nebo propojení s kosmickým prostorem, kde všechno vzniká i zaniká v nekonečném probíhajícím procesu, jehož jsme součástí.“
Doc. Aleš Hnízdil
Landscape festival organizuje společnost Architectura ve spolupráci s mnoha partnery z Čech. Vedle ČZU mezi ně patří například AVU Praha, Archip, IPR Praha, Tanec Praha, Nadace české architektury, hlavní město Praha a Státní fond kultury ČR. Festival se koná za podpory a pod záštitou Ministerstva kultury ČR.
Podobné články
Možná bude někomu tento titulek znít divně. Onen údiv je však vyjádřen v samotné otázce – zda je možné, či zda není možné dělat vědu jinak, než tomu bylo po předchozí staletí.
Johana Rondevaldová je s Fakultou tropického zemědělství spjata již od svých bakalářských studií. Zaměřuje se na využití méně známých rostlinných druhů, které mohou významně přispět k řešení podvýživy a chronických onemocnění. Více se dozvíte v rozhovoru, který nabízí zajímavý pohled