Svátek má

Emil
18°C
Broken clouds
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
18°C
Broken clouds
Neděle
43.7108%
03:06
Min: 10°C
988
18:51
Max: 21°C
NNE 3 m/s

Zima je tady. A není radno ji podceňovat

Je to každý rok stejné. Babí léto, prosluněná říjnová odpoledne, venku skoro na tričko. Dny se však neúprosně zkracují a rána už jsou chladná, někdy i mrazivá. A najednou je tady zima, což znamená, že je potřeba se našemu plechovému členu rodiny trochu více věnovat. Navíc zákon hovoří jasnou řečí. Auto je potřeba mít přezuté na vhodné pneumatiky. Za volantem více než v jiné životní situaci platí, že štěstí přeje připraveným. Jak na to jsme se zeptali Ing. Petra Jindry, Ph.D. z Technické fakulty ČZU v Praze.

Začněme u pneumatik. Někdy bývá oříšek zvolit si ty správné. Co bychom měli zohlednit?

Základním požadavkem jsou pneumatiky vhodné do zimních podmínek. Jsou dva základní typy, které můžeme používat. Celoroční, které jsou homologované i pro zimní provoz, anebo zimní pneumatiky. Ty jsou označeny písmeny M+S, tedy mud and snow – sníh a bláto, anebo tři vrcholky (hor). Je potřeba si dávat pozor na stáří pneumatiky. V orientaci nám pomůže označení na pneumatice – v oválku jsou čtyři čísla – první dvojčíslí je rok a za ním je týden výroby, tedy týden v roce. Stará pneumatika na sněhu zkrátka nefunguje, ztrácí vlastnosti zimní pneumatiky, směs, ze které je vyrobena, tvrdne a ztrácí adhezi k vozovce. Na kvalitě pneumatik se může podepsat také skladování. Měly by se ukládat v uzavřeném, suchém prostoru se stabilní teplotou kolem 20 °C. Pozor tedy zejména na případné UV záření. A co už si snad každý řidič ohlídá, to je vzorek pneumatiky, který je u zimních 4 mm a u letních 1,6 mm.

Mohu ještě nějak jinak ovlivnit životnost pneumatiky?

Určitě. Za prvé je to tlak, na který pneumatiky foukáme. Je důležité sledovat doporučení výrobce, foukat podle hmotnosti, zatížení vozidla. Já osobně doporučuji ze své zkušenosti dofukovat o “desetinku“ nad doporučení. Osvědčilo se mi to, auto se mnou lépe komunikuje, má nižší valivý odpor, nezvyšuje se spotřeba, také přilnavost je ideální, nesnižujete si kontaktní plochu. Druhý faktor, kterým můžeme životnost pneumatik prodloužit anebo zkrátit, je styl jízdy. Což je takzvané „řezání“ zatáček, obzvláště bez respektu k hmotnosti auta. Pak máme ojetou hranu pneumatiky a uprostřed její plochy ještě slušný vzorek. Pozor na prudké brzdění (tedy dodržování bezpečné vzdálenosti), prudkou akceleraci s protáčením pneumatik na místě. Nesprávné opotřebení pneumatik způsobuje i nesprávně nastavená geometrie kol. Jednou za dva roky je třeba nechat změřit geometrii kol. Pokud se vám zdá, že pneumatiky jsou rychle ojeté, tak i dříve. Je možné, že se změnila například najetím do výmolu na silnici. Špatnou geometrii podvozku lze také poznat tím, že vůz na rovince táhne k jedné straně.

Je potřeba vždy volit zimní pneumatiku?

Rozhodně na horách, tam bych celoroční pneumatiku nevolil. Kdo tedy jezdí na hory, jezdí často po zasněženém povrhu, je nutné mít kvalitní zimní pneumatiky. Celoroční jsou vhodné do města. Důležité je načasování přezutí. Lidé mají tendenci odkládat, když se podzim vydaří, je slunečno, odpoledne teplo, posedává se na zahrádkách kaváren, venku se chodí v tričku. V takových situacích málokoho napadne, že by se mělo dělat cokoli, co připomíná zimu, tedy i přezouvat na zimní pneumatiky. Tady ale platí jiná pravidla. K přezutí na zimní pneumatiky nejsou zdaleka indikátorem jen závěje sněhu, ale i teploty, které nám sice mohou pocitově připadat jako letní, ale jsou už dostatečným impulsem pro přezutí na „zimáky“.  Je potřeba sledovat noční teploty, na podzim bývají rozdíly v teplotách ve dne a v noci citelné.  Nečekejme tedy na nulu nebo na mráz. Pokud se noční teplota pohybuje kolem 7 °C, doporučuji přezouvat.

Pneumatiky ale nejsou to jediné, na co bychom v zimě neměli zapomínat. Na co dalšího musíme myslet?

Je nutné kontrolovat všechny kapaliny. Chladicí kapalina tuhne kolem –20 °C, použitá kapalina v motoru musí mít správnou teplotu tuhnutí pro dané podmínky. A samozřejmě vždy dle pokynů výrobce. Ale na horách je vhodnější mít kapalinu odolnější vůči mrazu než v nížinách či velkých městech. Dále je potřeba chladicí kapalinu měnit, optimální interval výměny je po pěti letech. Zanedbání této údržby může v opravdu extrémním případě vést k prasknutí bloku motoru. I když moderní stroje obsahují mrazové zátky, které by tomu měly zabránit. Test teploty, při které chladicí kapalina ztuhne, vám provedou v autorizovaném servisu.

Zdánlivě nepodstatná věc je směs v ostřikovačích, ale skutečně jen zdánlivě. To poslední, co chcete, je, aby vám při ostříknutí čelního okna namrzla na skle a vy nic neviděli. Toto je potřeba skutečně hlídat a jakmile začnou teploty klesat nebo zkrátka končí léto, je potřeba použít zimní variantu směsi do ostřikovačů, abyste se na silnici vyhnuli nebezpečným situacím. Důležitá je i kvalita této směsi s dostatečně kvalitním alkoholem.

Pak je třeba dávat pozor na stav akumulátoru. Dnes jsou už bezúdržbové, ale když máme možnost, je dobré zkontrolovat stav akumulátoru a jeho kapacitu v odborném servisu. Když kontrola ukáže na nedostatky, je potřeba jej dobít a dolít elektrolyt destilovanou vodu. Na to, že baterii dochází kapacita, vás upozorní dlouhé starty.

Důležité je ošetřit gumové plochy dveří silikonem. Jinak – pokud si třeba umyjete auto a přes noc začne mrznout – se do něj nedostanete. Také pozor na stěrače, které je dobré měnit dvakrát do roka, před zimou a po zimě.

Na co řidiči v zimě nejčastěji zapomínají?

Nevím, jestli zapomínají, ale dost často dostatečně neodstraní námrazu na sklech auta. V žádném případě není možné, aby si řidič vyškrábal jen tankový průzor, protože takové „kukátko“ zcela zkreslí výhled na okolí, a řidič musí mít dokonalý přehled. Každý má povinnost odstranit před jízdou z auta sníh, námrazu a veškeré nečistoty tak, aby mu nic nebránilo ve výhledu. Každý rok se stane několik vážných nehod zaviněných tím, že řidič neměl dostatečně očištěná skla. Zapomínat by se nemělo ani na střechu. Je sice perfektní, když očistíte skla od sněhu nebo od ledu, ale pokud je sníh na střeše, tak když se auto za jízdy ohřeje, vy dojíždíte kolonu na dálnici a prudce zpomalíte, ta hromada sněhu sjede ze střechy na přední sklo, a nic nevidíte. Rozhodně tedy není možné jezdit s „čepicí“ sněhu nebo ledem na střeše, zejména u nákladních aut. Když uvolněný kus ledu spadne, jakože spadne, může např. proletět čelním sklem jiného auta nebo zranit chodce. Takže kromě zametacího košťátka je dobré vozit s sebou skládací koště, kterým sníh ze střechy celkem pohodlně smetete. Ještě taková „drobnost“, a sice kola. Pokud máte designové hliníkové ráfky, ty mají v sobě celkem dost prostoru, kam se může dostat sníh. Což způsobí vibrace do volantu, protože kola tím namrzlým uvízlým sněhem budou de facto nevyvážená. Doporučuji tyto krusty odstranit, někdy je i potřeba zajet do myčky.

Co s námrazou na kapotě?

Na krusty ledu u ometání rozhodně pozor, aby nedošlo k poškrábání laku. Takže omést jen to, co omést jde. Pozor také na světlomety – ty dnešní jsou prakticky všechny z polykarbonátu, nejlépe je očistíme vodou do ostřikovačů.

Je potřeba v zimě měnit způsob jízdy?

Ideální je nastartovat motor, 10 až 15 vteřin počkat, než se olej distribuuje po celém motoru, a pak klidnou jízdou vyrazit. To je pro auto nejlepší. Nemá smysl jen stát s nastartovaným autem několik minut, až jízdou se správně prohřeje. Další věc, jak auto šetřit, je po rychlé jízdě trochu zvolnit před zastavením, nebo po dojetí nechat asi minutu auto běžet. Když po rychlé jízdě náhle vypnete motor, auto dostává skutečně zabrat. Ale toto je opravdu složitá problematika, která je velice závislá na typu motoru.

Co bychom měli vozit s sebou?

Pakliže jedete na hory, tak by v autě neměly chybět startovací kabely, řetězy, lopatka, lano. A takový kanystr s pěti litry paliva také není od věci, pro případ, že někde uváznete.

 

CO ŘÍKÁ ZÁKON:

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  2. Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Ing. Petr Jindra, Ph.D.

  • 35 let
  • Absolvent Technické fakulty ČZU, obor „Silniční a městská automobilová doprava“ a „Energetika“
  • Pedagogem od 2016 (Spalovací motory, Automobilové motory, Speciální spalovací motory)
  • Specializace na produkci emise a využití biopaliv spalovacích motorů

 

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Kontaktní informace

Česká zemědělská univerzita v Praze

Kamýcká 129

165 00 Praha – Suchdol

IČO: 60460709

DIČ: CZ60460709

ID datové schránky ČZU: 3hdj9cb

Tel. ústředna: +420 224 381 111

Materiály umístěné na tomto webu mohou být publikovány pouze se souhlasem ČZU. Informace o zpracování a ochraně osobních údajů na ČZU v Praze.
© 2021 Česká zemědělská univerzita v Praze – Všechna práva vyhrazena

Skip to content