Svátek má

Emílie
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.

Iniciativa ČESKÉ POLE vyhlášena inovací roku 2023

V prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku 2023 byla Iniciativa ČESKÉ POLE vyhlášena Inovací roku 2023. Stalo se tak na jubilejním 30. ročníku Retail summitu, který se konal ve dnech 26. a 27. března v Praze.

Po napínavém hlasování cenu převzal ředitel nákupu makro ČR Jan Jindra, který stál u zrodu celého projektu. „ČESKÉ POLE má za cíl rozvíjet pěstování a chov tradičních kvalitních produktů českého zemědělství a podporovat jejich návrat do českých obchodů i na české talíře,“ uvedl Jindra. Partnerem projektu je makro ČR, dále Česká zemědělská univerzita, Ministerstvo zemědělství ČR, Český gastronomický institut, Zelinářská unie Čech a Moravy a další zástupci zemědělců a gastronomů.

Iniciativa ČESKÉ POLE usiluje o nahrazení dovážených surovin českými

Zatímco v roce 1999 se brambory v Česku pěstovaly na 30 000 hektarech zemědělských ploch, v roce 2021 to bylo už jen 22 800 hektarů. Podobně jsou na tom i další tradiční plodiny jako cibule, česnek nebo křen a ústup se nevyhnul ani některým chovům v živočišné výrobě. Vrátit tradiční české plodiny v dostatečné míře nejen na pole, ale také na talíře restaurací si proto dala za cíl Iniciativa ČESKÉ POLE. Během prvního roku fungování se povedlo úspěšně podpořit české brambory, křen a česnek. Po navýšení plochy odrůdy brambor Agria na hranolky o 90 tun pak v restauracích, bistrech a provozovnách rychlého občerstvení česká sklizeň nahradila hranolky dovážené z Nizozemska.

Spotřeba českých brambor na hranolky stoupla v makro ČR z deseti na téměř šedesát procent

V lednu roku 2023 se české brambory na hranolky podílely na celkových prodejích jen z deseti procent, v současné době je to již více než polovina. Celkem zákazníci za pět měsíců nakoupili o dvacet osm procent více brambor na hranolky než ve stejném období minulého roku. Iniciativa se postarala také o vyšší produkci a prodeje českého křenu,“ říká Jiří Nehasil, generální ředitel společnosti makro ČR, a dodává, že zároveň Inciativa ČESKÉ POLE podpořila pěstování českého křenu a nastartovala renesanci pravého českého česneku v podobě původních českých odrůd. Návrat tradičních českých zemědělských produktů do domácí gastronomie by mohl v roce 2024 dostat ještě větší impulz.

Po diskusi s odborníky z ČZU podpoří ČESKÉ POLE i tradiční živočišné produkty

S výběrem nových produktů vhodných pro další rozšíření portfolia Iniciativy ČESKÉ POLE pomáhají odborní pracovníci a vědci z České zemědělské univerzity, která se k projektu připojila vloni v srpnu jako odborný garant v oblasti výzkumu tradičních odrůd a plemen.

Mezi nejrozpracovanější projekty pro budoucí rozšíření záběru iniciativy patří v tuto chvíli česká cibule vhodná na guláš a šalotka. „Pro české zemědělce je podpora a garance odbytu velmi důležitá. Iniciativa ČESKÉ POLE ukazuje dalším účastníkům trhu, že čeští pěstitelé a chovatelé patří co do kvality k evropské špičce. Jejich produkci má smysl nakupovat a nabízet jak v českých domácnostech, tak – jako v tomto případě – v českých gastronomických provozech,“ podotýká Petr Jílek, vrchní ředitel Sekce ekologického zemědělství, komodit, výzkumu a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR.

A jaké má ČESKÉ POLE plány do budoucna?

Iniciativa ČESKÉ POLE je unikátní v tom, že se zaměřuje na více parametrů zemědělské produkce najednou. Proto do budoucna půjdeme i nadále cestou vytipovávání konkrétních produktů, u kterých dává největší smysl návrat na česká pole i na české talíře. Po diskusi s odborníky z České zemědělské univerzity uvažujeme o podpoře produktů živočišného původu, například jehněčího masa a drůbeže z volného chovu,“ odpovídá vedoucí komunikace makro ČR Nikola Formanová. Kromě přímé podpory producentů jednotlivých plodin se ČESKÉ POLE zaměřuje také na soustavnou komunikaci výhod a možností tuzemské zemědělské produkce směrem k provozovatelům v gastronomii.

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content