
Pane profesore, jak vnímáte toto významné ocenění své pedagogické a vědecké činnosti z profesního hlediska?
Je to další milník na mojí vědecké cestě, zhodnocení výsledků mých, ale i celého mého výzkumného týmu. Je to také ocenění mých dlouhodobých pedagogických aktivit a snah zapojit do studijních plánů ekologických oborů syntézu toho, co považuji za důležité a co se snažím přenést na další generace studentů.
A co přináší zisk profesury vám osobně?
Dobrý pocit zadostiučinění, ale i určitých závazků do budoucna. Pozici, ve které mohu působit na širší spektrum lidí v rámci naší univerzity i mimo ni. Mohu lépe ovlivnit třeba širší vědeckou komunitu, ale i neprofesionální zájemce o hmyz a entomologii v rámci České entomologické společnosti.
Jakými prioritami se ve své práci na univerzitě řídíte a co je pro vás absolutní prioritou?
Pokouším se okolo sebe budovat tým českých i mezinárodních spolupracovníků a společně s nimi zkoumat problémy, které nám připadají důležité. Snažím se své mladší kolegy ale také podporovat v hledání jejich vlastní cesty ve vědě i v osobním životě. Myslím, že úkolem každého vědce v mé pozici je i předat znalosti dalším generacím a vychovat si své nástupce. Při výuce se snažím působit na studenty tím, že se v nich snažím zapálit zvědavost a předávat znalosti v širších souvislostech. I při výuce na vysoké škole je podle mne zásadní osobní nasazení pedagoga, které často strhne zájem i u méně motivovaných studentů, ale také trpělivost a určitý nadhled nad celým pedagogickým procesem.
Čemu se chcete ve své vědecké a pedagogické kariéře věnovat v blízké budoucnosti?
Dlouhodobě se snažím spojit výzkum systematického studia diverzity a fylogeneze nekrofágních brouků s aplikovanými disciplínami, třeba forenzní entomologií. Za klíčovou považuji spolupráci s dalšími entomology v mezinárodním kontextu. Tento typ práce je často během na dlouhou trať a projekty se dokončují až po letech důkladné a pečlivé práce. Často je důležitá také náhoda. A štěstí přeje připraveným!
Jak nejraději relaxujete a co vás nabíjí?
Rád cestuji sám či se svojí rodinou. Poznávat nové kraje přináší nové úhly pohledu do života. A rád s kolegy a kamarády hraju a zpívám, ale na to mám čím dál méně času.
Co byste si vybral, kdybyste si mohl splnit tři přání?
Samozřejmě si přeji klidnou mysl a zdraví pro sebe i svoji rodinu. Rád bych potkával další generace studentů, kteří budou hledat poznání v souvislostech. V širším pohledu bych si přál, aby byla ve vědecké komunitě i při hodnocení vědeckých aktivit systematická biologie více oceňována. Spolu s ohrožením některých druhů organismů se stávají ohroženými i ti vědci, kteří je zkoumají. Taxonomie jako disciplína pomalu vymírá, i když tvoří jeden ze základních kamenů poznání pro ostatní biologické a ekologické disciplíny a pro ochranu přírody.
Ptala se: Lenka Prokopová

Podobné články
Mohan Krishna Chowdry Avilineni, absolvent programu Erasmus Mundus Global Forestry (GLOFOR), se stal prvním studentem, který úspěšně dokončil tento mezinárodní magisterský program na Fakultě tropického zemědělství ČZU.
Světový den štědrosti a dobrých skutků, Giving Thuesday, který letos připadá na 2. prosince, bude mít na České zemědělské univerzitě v Praze své pokračování v „Giving Wednesday“. Právě ve středu 3. prosince 2025 proběhne v aule nábor dárců kostní dřeně.

