Zahrada je navržena s ohledem na životní prostředí a nabízí dětem mnoho možností, jak se seznámit s přírodou. Mezi její hlavní prvky patří vyvýšené záhony, kde si děti mohou samy pěstovat zeleninu a bylinky. Dále zde najdete hmyzí hotel, poskytující útočiště nejrůznějším druhům užitečného hmyzu, ptačí budky, vrbový tunel nebo smyslový chodníček. V průběhu realizace bylo nutné přistoupit k nucenému pokácení vzrostlého stromu, jehož torzo dalo vzniknout tzv. broukovišti. Mrtvé dřevo tedy brzy ožije a stane se úkrytem mnoha druhů hmyzu a dalších bezobratlých živočichů. Na zahradě nechybí čmelíny, hmyzí hotel, ale ani ježkovníky, budky pro netopýry nebo krmítka pro ptáky. Pro hmyz bude sloužit i luční porost, který bude během léta dělat návštěvníkům a kolemjdoucím radost pestrou paletou květů.
Vedoucí dětské skupiny Alena Vlková velmi ocenila přístup kolegů a přátel univerzity, kteří se na tvorbě zahrady dobrovolně podíleli. „Ohromně si vážím nezištné pomoci kolegů z univerzity a přátel. Mým přáním je, aby ochota pomáhat z naší společnosti nikdy nevymizela, a díky možnosti vyplývající z mé pracovní pozice se toto snažím plně podporovat a rozvíjet i v dětech, které mi jsou každoročně s důvěrnou svěřovány.“
Rektor ČZU Petr Sklenička vyzdvihl zápal a obětavost vedoucí dětské skupiny, která se nejen podílela na návrhu zahrady, ale především svým energickým nasazením zajišťuje, aby byla zahrada každým dnem ještě hezčím místem. Úvodní řeč zakončil slovy: „Když tu zahradu vidím, byl bych nejraději zase malé dítě.“
Realizátor stavby Ing. Vojtěch Urban pochválil atmosféru, při jaké stavba vznikala. „Zahrada má sloužit dětem ve věku mezi druhým a třetím rokem, a tak je nabitá výzvami k poznávání zajímavých zákoutí, jakými se může stát vrbové iglú se třemi tunely nebo hmatová stezka trvalkami. Aby zahrada plnila i svoji další užitnou funkci a děti si mohly občas smlsnout na něčem zdravém, jsou zde skupiny ovocných keřů jako maliny, angrešty nebo rybízy. Už během realizace bylo vidět, že zahrada bude v rukou paní Vlkové dostávat skvělou péči. Za náš ateliér se těšíme, že bude dětem dobře sloužit jako herní prostor, kde se může rozvíjet jejich kreativní myšlení, cit pro přírodu a její bohaté formy života a ostatním návštěvníkům bude poskytovat prostor pro zastavení a načerpání inspirace.“
Slavnostního otevření se zúčastnili zástupci univerzity, rodiče a samozřejmě i děti, které si zahradu ihned zamilovaly. Zahrada Poníček není jen místem pro hraní, ale také místem pro environmentální výchovu a rozvoj dětí.
Už dnes, v pondělí 2. září, zahrada naplno ožije. Začíná nový školní rok a děti se opět vracejí do školky, kde budou moci nově trávit více času venku a užívat si přírodu naplno. Zahrada Poníček je dalším krokem k tomu, aby naše univerzita byla místem, kde se snoubí moderní vzdělávání s láskou k přírodě a její ochranou.
Tereza Švejcarová / Foto: Petr Zmek
Podobné články
Možná bude někomu tento titulek znít divně. Onen údiv je však vyjádřen v samotné otázce – zda je možné, či zda není možné dělat vědu jinak, než tomu bylo po předchozí staletí.
Johana Rondevaldová je s Fakultou tropického zemědělství spjata již od svých bakalářských studií. Zaměřuje se na využití méně známých rostlinných druhů, které mohou významně přispět k řešení podvýživy a chronických onemocnění. Více se dozvíte v rozhovoru, který nabízí zajímavý pohled