Svátek má

Igor
10°C
Broken clouds
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
10°C
Broken clouds
Sobota
92%
05:01
Min: 7°C
988
16:41
Max: 14°C
SSW 1 m/s

Rohlíčky obzvláště vypečené? Chipsy krásně křupavé? Tak na ty pozor!

Možná tyto řádky čtete po svátcích, kdy jste spokojeně seděli doma, k večeři jste měli ten nejvypečenější řízek s hranolky a pak si k pohádkám otevřeli křupavé brambůrky. Pokud ano, tak jste možná právě spořádali také pěknou porcičku akrylamidu.

Akrylamid je látka, která se běžně tvoří při tepelném zpracování potravin bohatých na škrob a cukry. Za pomoci Maillardovy reakce se z cukrů a aminokyselin přemění jinak neškodný škrob na obávaný akrylamid. Nejčastěji si na něm pochutnáváme ve smažených bramborových výrobcích, jako jsou chipsy, hranolky a krokety. Najdeme ho ale i v bílém chlebu, sušenkách, tyčinkách, kávě či snídaňových cereáliích.

 

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) potvrdil dřívější zjištění vědců a lékařů, že akrylamid zvyšuje riziko vzniku rakoviny, je neurotoxický a může mít vliv na sníženou reprodukci u mužů. Pro člověka je zdraví ohrožující dávka stanovena na pouhých 16 μg /kg tělesné hmotnosti. Přitom právě smažené, pečené a pražené potraviny patří mezi jedny z nejoblíbenějších pochutin.

 

V roce 2017 vydala Evropská komise nařízení, ve kterém uvádí výrobní technologie a postupy, které by měly pomoci snížit obsah akrylamidu v potravinách. Výrobcům například doporučují volit odrůdy brambor s nižším obsahem cukru. Určité zásady je ale dobré dodržovat i v případě, kdy si smažená a pečená jídla připravujeme doma.

 

  1. Prvním pravidlem, kterým bychom se měli řídit, je – osmahněte do zlatova. Vyhněte se potravinám, které jsou připálené nebo dokonce spálené. (Zhnědnutí můžete někdy částečně předejít i použitím pečícího papíru.)
  2. V troubě je vždy lepší péct/smažit při teplotách do 170°C. Sice se akrylamidu zcela nezbavíte, ale snížíte tím jeho množství v potravině.
  3. Brambory před smažením či zapékáním uvařte.

 

Nejbezpečnějším způsobem, jak se akrylamidu vyhnout, je příprava potravin v páře. A pokud chcete udělat pro své zdraví ještě víc, zvyšte také konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny. Mimochodem, jak často jíte ve fast-foodech? Myslíte, že pravidelně mění fritovací oleje a pracují s teplotami do 170 °C?

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content