„Je skvělé, že si v tomto programu studenti mohou vyzkoušet různé přístupy k podnikání, jsou vystaveni reálným situacím a mají možnost spolupracovat se zkušenými kouči. Navíc se naučí nést odpovědnost za každé rozhodnutí, které učiní. To je obrovský vklad do života,“ komentoval program Inovativní podnikání rektor ČZU prof. Petr Sklenička, který se osobně účastnil programu prezidenta na Provozně ekonomické fakultě.
Česká odpověď na světové trendy ve vzdělávání
Program Inovativní podnikání na PEF ČZU je v českém prostředí průkopníkem tzv. učících se organizací, stavících na finské metodice Tiimiakatemia®. Ta klade důraz na:
- Týmové podnikání – studenti se učí zakládat vlastní „start-upy“ už od prvního ročníku Dialog a koučink místo frontální výuky
- Vlastní aktivitu a sebereflexi jako hlavní hybnou sílu studia
- Propojení s reálnou praxí – od spoluprací s firmami až po veřejné instituce
„Prezidentova návštěva nám dává naději, že naše úsilí měnit klasický školský systém směrem k větší autonomii a zodpovědnosti studentů má opravdu smysl. Věříme, že se tímto modelem podaří inspirovat další fakulty a univerzity,” uvedla Ing. Ph.D. Gabriela Dlouhá, Head Coach programu IP.
Setkání s reálnou praxí: Maraton Birth Giving
Ve dnech 11. a 12. února 2025 proběhl na PEF ČZU osmihodinový maraton Birth Giving, kdy týmy studentů programu Inovativní podnikání intenzivně pracovaly na řešení reálného zadání od prezidentské kanceláře. Cílem bylo připravit komunikační strategii na prezidentských výjezdech na téma duševní zdraví. Porota složená ze zástupců Kanceláře prezidenta ČR vybrala tři nejúspěšnější projekty, které pak studenti osobně prezentovali hlavě státu. „Možnost představit své návrhy přímo prezidentovi ČR je pro nás naprosto jedinečná. Mám radost, že náš program opravdu propojuje vzdělávání s praxí na nejvyšší úrovni,” uvedla Ing. Ph.D. Gabriela Dlouhá, Head Coach programu Inovativní podnikání.
Samotná návštěva prezidenta republiky byla velkým projektem od studentů pro studenty. „Naším cílem bylo představit panu prezidentovi, že studentské projekty mohou mít skutečný dopad. Doufám, že si odnáší silný dojem z toho, jak aktivní a podnikaví dokážeme být, když máme dostatek prostoru a odpovědnosti. Což mohl zažít na vlastní kůži,“ podotkla Elen Kejdová, studentka a jedna z organizátorek prezidentské návštěvy.
Prezident ocenil široký záběr studia
Během návštěvy se prezident Pavel setkal s kouči i studenty a vyjádřil podporu inovativním vzdělávacím metodám, které učí mladé lidi tvůrčímu myšlení a odpovědnosti. Po prohlídce koučovacích místností a dialogových setkání ocenil inovační přístup všech zapojených: „V průběhu studia je pro nás každodenní prioritou rozvíjet vlastní projekty. O to víc nás těší, že jsme je mohli představit veřejnosti, a především hlavě státu,“ uvedla Anastázie Zvoníková, studentka a jedna z organizátorek prezidentské návštěvy.
Směřování k dalším reformám
Setkání na PEF ČZU podle prezidenta dokládá, že i v současném vysokoškolském systému lze uplatnit netradiční metody výuky. Děkan fakulty prof. Lukáš Čechura uvedl: „Naší vizí je vychovávat zodpovědné, kreativní a akční lídry, kteří své nápady dovedou realizovat a dotáhnout do úspěšného konce. Dnešní prezentace před panem prezidentem to jen potvrzuje. Věříme, že tento impuls pomůže k diskusi s MŠMT, firmami i dalšími univerzitami, abychom společně posouvali kvalitu a způsob vzdělávání v České republice dál.” Díky rychlému rozhodování a flexibilitě nacházejí absolventi programu IP uplatnění nejen v soukromých firmách, ale i ve veřejném sektoru.
Na Birth Givingu se představil také tým ze Slezské univerzity v Karviné. „Velmi se mi líbilo, jak pan prezident vyzdvihl optimistickou vizi tohoto studijního programu a ocenil, že studenti zde rostou jak profesně, tak osobnostně. Považuji to za skvělou výzvu pro celé vysoké školství, aby se podobnými modely nechalo inspirovat,“ uvedl rektor Slezské univerzity v Karviné a zároveň Head Coach programu IP Karviná doc. Mgr. Tomáš Gongol, Ph.D.
V rámci studijního programu je kladen důraz na mezinárodní spolupráci. Studenti navíc chystají networkingovou akci „Team for Learning“ pro studenty všech jednotek Tiimiakatemia po celém světě. Prezident ocenil, že se jedná o globální koncept, který propojuje studenty napříč univerzitami a podporuje výměnu zkušeností.
Foto: Petr Zmek












Podobné články
Fakulta tropického zemědělství ČZU a thajská Prince of Songkla University se dohodly na spuštění společného Double Degree magisterského programu v anglickém jazyce. Pod názvem „Agricultural Development – International Development and Agricultural Economics“ nabízí studentům jedinečnou příležitost čerpat z akademických a
Kampus České zemědělské univerzity v Praze je obecně vnímán jako chlouba této univerzity a prostor, který rádi využívají k relaxaci studenti, zaměstnanci a pedagogové, ale i obyvatelé sousedních lokalit. Žádná z českých vysokých škol nic podobného nemá. I proto si