Jako editoři vznik knihy řídili doc. Marek Špinka z katedry etologie a zájmových chovů FAPPZ a etologové z katedry zoologie Přírodovědecké fakulty UK prof. Jan Havlíček, dr. Iveta Štolhoferová a prof. Daniel Frynta. Jako autoři kapitol se na knize podíleli také prof. Hynek Burda, doc. Helena Chaloupková, dr. Peter Mikula a prof. Ondřej Slavík z ČZU. Kniha je doprovázena ilustracemi Jana Hoška a Pavla Procházky.
Můžeme se zde například dozvědět, jak mozek a hormony ovlivňují chování, jak se zvířata orientují a jak spolu komunikují, proč spolu někdy soupeří a jindy zase spolupracují, jak nám znalost jejich chování pomáhá chránit volně žijící i domácí zvířata či modelovat poruchy lidského chování a mnoho dalšího.
Nová učebnice etologie vysvětluje chování ve čtyřech rovinách: na úrovni mechanismů, tedy jak je chování řízeno souhrou vnějších podnětů a vnitřního stavu zvířete, na úrovni ontogeneze – jak je utvářeno interakcí mezi genotypem a získanými zkušenostmi, na úrovni funkce – jak chování pomáhá živočichům přežít a předat geny potomkům a na úrovni evoluce – jak se chování projevuje u živočichů patřících k různým fylogenetickým větvím.
Kniha je doplněna oddílem o dějinách etologie a aplikované etologii a zahrnuje také komplexní kapitoly, které u vybraných skupin živočichů představují chování celistvě: u švábů, rypošů, kukaček, pavouků, netopýrů a člověka.
Podobné články
Možná bude někomu tento titulek znít divně. Onen údiv je však vyjádřen v samotné otázce – zda je možné, či zda není možné dělat vědu jinak, než tomu bylo po předchozí staletí.
Johana Rondevaldová je s Fakultou tropického zemědělství spjata již od svých bakalářských studií. Zaměřuje se na využití méně známých rostlinných druhů, které mohou významně přispět k řešení podvýživy a chronických onemocnění. Více se dozvíte v rozhovoru, který nabízí zajímavý pohled