Peter Hajduček
Už v únoru poctil inkubátor ČZU svou návštěvou zakladatel a CEO internetového obchodu Footshop (FS), specializovaného na prodej tenisek a nyní také na street a lifestyle módu, Peter Hajduček. Footshop založil v roce 2012 jako výsledek své bakalářské práce a postupně k prodeji svých skateboardových tenisek přidal také volnočasovou obuv, „street wear“ a distribuci světových značek jako Nike, Adidas, Asics nebo Puma včetně jejich limitovaných edicí.
Postupně otevřel pět kamenných poboček ve čtyřech státech, v roce 2021 koupil svého největšího konkurenta na česko-slovenském trhu Queens. A jeho e-shop ve 13 jazykových mutacích obsluhuje 15 evropských států. Na konci roku 2021 však přišla nečekaně velká krize, o jejímž průběhu a šťastném konci nám Peter povídal především.
Když ve čtvrtém kvartálu roku 2021 najednou začaly prudce padat prodeje a lidé začali šetřit, FS docházela „cashflow“, nejvyšší management včetně nového CEO rezignoval a všechny predikce na příští rok musely být změněny. Byly to pro Petera krušné časy. Jeho manželka zrovna čekala první dítě, současně se měli stěhovat, ale on se musel vrátit do pozice výkonného ředitele a začít dělat krizové řízení. Válka na Ukrajině tomu moc nepomohla, Footshop musel ještě před ní propustit 80 lidí z 220, zavřít tři kamenné pobočky a zrušit dopředu nasmlouvané zásoby o 20 procent. Navíc přestal plnit podmínky bankovních úvěrů, to vše v době, kdy měl na sobě směnku na 80 milionů korun.
Jak z toho ven
Nastaly škrty v nabídce sortimentu, místo nových a větších kanceláří se všichni nastěhovali do menších, procházeli tisíce výdajů společnosti položku po položce a škrtali a šetřili, kde se dalo. Peter musel prodat svůj byt a peníze dát zpátky do firmy. Také přesvědčil stávajícího investora společnost Enern, která jim poslala dodatečných 40 milionů, aby bylo na výplaty. Pomohl mu i blízký přítel Tomáš Čupr, majitel e-shopu Rohlik.cz, který mu poskytl finanční injekci na základě dvou esemesek. Na jaře 2022 už byl Footshop opět stabilní a vše se začalo v dobré obracet. Nakonec v roce 2022 společnost udělala obrat více než jedu miliardu korun a dostala se do zisku. Prodala 261 tisíc párů tenisek a překonala 1,5 milionu sledujících fanoušků na sociálních sítích. Od krachu však FS dělila jen nezlomná vůle jejího zakladatele a zvládnuté krizové řízení, které si však vyžádalo svou daň.
Martin Rozhoň
V prvním dubnovém týdnu přijal pozvání do Point One ČZU úspěšný podnikatel, andělský investor a expert na e-commerce Martin Rozhoň. Svůj první internetový obchod založil během studií informatiky na VUT v Brně a po 18 letech podnikání jeho e-commerce skupina zaměstnávala 300 lidí s obratem přesahujícím jednu miliardu korun. V rámci budování společnosti se nešetřil, pracoval mnohdy 14–15 hodin denně. To mělo za následek první vyhoření, které se pak ještě dvakrát opakovalo. I to byl důvod, proč Martin společnost prodal a vrhl se na dráhu andělského investora, který pomáhá mladým a nadějným startupistům s dobrou karmou, jak sám s oblibou říká. Na jeho vyprávění o tom, jak se při investicích rozhoduje a jak má být startup na investora připravený, jsme se v Point One těšili nejvíc, ale příjemně nás překvapil i dalšími tématy.
Nejprve jsme se dotkli Martinovy minulosti a tématu motivace podnikat a uspět. Vyprávěl o své motivaci, jak dosáhnout vlastní sebehodnoty a dokázat světu, že na to má, že není outsider, což se po pár letech potvrdilo. Povídání se stočilo k roli inkubátorů, mentorů a koučů při budování startupů, kteří mají podle Martina nezastupitelnou roli a pomohou především na začátku podnikání tím, že mohou upozornit na chyby, které při podnikání udělali oni sami, a vy už nemusíte.
Pak se vše točilo kolem investic, dozvěděli jsme se, jak přemýšlí investor startupů, co chce od společností vidět a že finanční predikce v excelu, i když se nikdy nevyplní, jsou pro každého investora tím základním. Když za Martinem přijde startup s žádostí o investici, nejprve mu poradí. Pokud to dává smysl, přistoupí na druhou, následně třetí schůzku, a snaží se poznat především zakladatele, kteří stojí za firmou, někdy i nápadem. Dává jim nepříjemné otázky a sleduje reakce. Takové námluvy se mohou protáhnout na šest až osm schůzek a několik měsíců před tím, než se Martin rozhodne investovat. Nakonec je to především o lidech, zda má jejich produkt podle Martina smysl a zda s ním zakladatelé a jejich vize rezonují. On sám dá především na intuici a není tomu jinak ani při finálním rozhodnutí.
Nakonec jsme se dostali k pro někoho lehce kontroverznímu tématu spojování byznysu se spiritualitou. Bavili jsme se o hledání rovnováhy v životě „foundera“, o zmiňované intuici, ale také o Martinových zážitcích a zkušenostech z pobytu v poušti nebo ve tmě. Dostalo se i na téma hledání smyslu života a zda to může být byznys. Co je to štěstí a jak šťastným být, ať už děláme cokoliv, bylo krásným završením našeho více než hodinu a půl dlouhého rozhovoru.
Petr Kopeček
Podobné články
Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů Prague Science Film Fest se letos bude věnovat přírodopisnému dokumentu a jeho hostitelem bude kampus České zemědělské univerzity v Praze. Festival nabídne ve dnech 14.–17. října 2024 výběr těch nejlepších snímků, které vznikly za poslední dva
Asociace společenské odpovědnosti již posedmé ocenila mladé lídry, kteří mění Česko i svět k lepšímu. Ve čtvrtek 3. října 2024 byly vyhlášeny výsledky Cen SDGs 2024. Toto ocenění se tradičně udílí za projekty s unikátním dopadem v oblastech klimatické změny,