
Na Provozně ekonomické fakultě patří mezi nejoblíbenější cesty do Nepálu a Kyrgyzstánu. Letních škol se mohou zúčastnit studenti bakalářského, magisterského i doktorského studia, kteří projdou výběrovým řízením. Propagovány jsou pomocí letáků a sociálních sítí jako Facebook nebo Instagram.
Letní školy byly tématem mé diplomové práce. Zajímala jsem se o přidanou hodnotu, kterou mají pro své účastníky i organizátory. Výsledky výzkumu potvrdily mé hypotézy. Letní školy jsou nezapomenutelným zážitkem, jejich přesah je jednoznačný a nabízejí spoustu autentických zážitků, které respondenti sdílejí.

Po skončení koronavirové pandemie se počty studentů vyjíždějících na letní školy opět navyšují, což jen potvrzuje jejich popularitu. Kromě Nepálu a Kyrgyzstánu byly respondenty účastníci letních škol v Bulharsku, Číně, na Guadeloupu, v Indii, Indonésii, Jihoafrické republice, Jižní Koreji, v Peru, na Taiwanu, v Turecka a ve Vietnamu.
Program škol se většinou skládá z výuky a kulturně-poznávací části. Výuka probíhá na partnerské univerzitě a je srovnatelná s formátem, jaký známe od nás. Koná se formou přednášek, případně seminářů, při nichž se studenti zapojí do tvůrčí činnosti. Mezi přednášená témata často patří ekonomická a politická situace v zemi, jazyky, kulturní aspekty společnosti, kultura, náboženství či geografie země.
Další část pobytu tvoří návštěvy nejznámějších památek země. Jako například Monkey temple v Nepálu, což je jedna z nejznámějších stúp. Hinduistické jméno stúpy je Swayambhu a jméno Monkey temple dostala pravděpodobně díky obrovskému množství opic, které se v celém komplexu pohybují.

Součástí programu letních škol bývá poznávání přírodních krás a pěší turistika. Například výstup na Annapurna Base Camp v Nepálu, celodenní výlet v Kyrgyzských horách nebo k Tugela falls v Jihoafrické republice, což je nejvyšší vodopád na světě.
Další oblíbenou aktivitou je poznávání kulturních míst a výlety na různá zajímavá místa. Například na Guadeloupu jsme měli možnost navštívit farmu s vanilkou, bylo nám vysvětleno, jak roste, jak se sklízí a jak se využívá. Také jsme navštívili muzeum čokolády, vyslechli si vše kolem ní, a nakonec i ochutnali. Bez zajímavosti nebyla ani exkurze do místní rumové destilerie.
Většinou je prostor pro volný čas a odpočinek, případně vlastní program. Letní školy jsou také příležitostí seznámit se s kulturou místních obyvatel. Studenti se dozvědí něco o jejich životním stylu, stolování, jídle, náboženství, hudbě, tanci apod.
V diplomové práci jsem se zajímala o přesah letních škol a očekávání, jaká od nich studenti mají. Většina respondentů odpověděla, že letní škola jejich očekávání naprosto splnila, případně i předčila.
Přesah spočíval nejčastěji v kulturních zážitcích, poznání země jinak, než kdyby ji navštívili na vlastní pěst. Několik respondentů také uvedlo, že jim pohled na jinou zemi pomohl více si vážit toho, co máme doma. Přidanou hodnotou byla i přátelství, která se na letní škole vytvořila. Zde je výběr z odpovědí účastníků letních škol na otázku: Co jste si z letní školy odnesli?
Přesah letních škol dobře ilustrovala otázka o vlivu letních škol na někoho dalšího. Konkrétně zda účastník letní školy ovlivnil svou zkušeností někoho dalšího. Celých 81,4 % respondetů uvedlo, že ano, a 18,6 %, že neví. Nikdo neodpověděl záporně.
Nakonec práce zkoumala autentické zážitky z letních škol. V nich je také zakotvena jedinečnost tohoto typu výjezdu. Zážitky jsou provázané s navštíveným místem a místními. Často souvisí se způsobem a formou výjezdu. Pro příklad několik odpovědí.
Michaela Lederová





Podobné články
Tele zpětně šlechtěného pratura je prvním mládětem, které se letos narodilo v milovické rezervaci velkých kopytníků. Na svět přišlo před několika dny a teprve nyní se podařilo potvrdit, že jde o býčka.
Chceme-li, aby výrazně větší přidaná hodnota z českých lesů vznikala v tuzemsku, je nezbytné zajistit pro rozvoj dřevařského sektoru stabilní surovinovou základnu a podpořit stavební sektor na bázi dřeva. Prioritou pro český dřevařský sektor je proto snížit export dříví a