Svátek má

Rostislav
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.

Letní školy jsou pro studenty nezapomenutelným zážitkem a cestou k poznání kultury jiných zemí

Velmi oblíbeným způsobem cestování jsou (nejen) pro studenty České zemědělské univerzity letní školy. Díky nim se mohou podívat na nejrůznější místa světa a poznávat přírodní krásy, památky, způsob života a tradice jiných zemí. Většinou se vyjíždí do zemí, s nimiž má univerzita partnerské dohody. Specifičnost letních škol zaujala studentku Provozně ekonomické fakulty Michaelu Lederovou natolik, že si je vybrala jako téma své diplomové práce. A zde jsou její poznatky…

Na Provozně ekonomické fakultě patří mezi nejoblíbenější cesty do Nepálu a Kyrgyzstánu. Letních škol se mohou zúčastnit studenti bakalářského, magisterského i doktorského studia, kteří projdou výběrovým řízením. Propagovány jsou pomocí letáků a sociálních sítí jako Facebook nebo Instagram.

Letní školy byly tématem mé diplomové práce. Zajímala jsem se o přidanou hodnotu, kterou mají pro své účastníky i organizátory. Výsledky výzkumu potvrdily mé hypotézy. Letní školy jsou nezapomenutelným zážitkem, jejich přesah je jednoznačný a nabízejí spoustu autentických zážitků, které respondenti sdílejí.

Cestou do Annapurna Base Camp v Nepálu

Po skončení koronavirové pandemie se počty studentů vyjíždějících na letní školy opět navyšují, což jen potvrzuje jejich popularitu. Kromě Nepálu a Kyrgyzstánu byly respondenty účastníci letních škol v Bulharsku, Číně, na Guadeloupu, v Indii, Indonésii, Jihoafrické republice, Jižní Koreji, v Peru, na Taiwanu, v Turecka a ve Vietnamu.

Program škol se většinou skládá z výuky a kulturně-poznávací části. Výuka probíhá na partnerské univerzitě a je srovnatelná s formátem, jaký známe od nás. Koná se formou přednášek, případně seminářů, při nichž se studenti zapojí do tvůrčí činnosti. Mezi přednášená témata často patří ekonomická a politická situace v zemi, jazyky, kulturní aspekty společnosti, kultura, náboženství či geografie země.

Další část pobytu tvoří návštěvy nejznámějších památek země. Jako například Monkey temple v Nepálu, což je jedna z nejznámějších stúp. Hinduistické jméno stúpy je Swayambhu a jméno Monkey temple dostala pravděpodobně díky obrovskému množství opic, které se v celém komplexu pohybují.

Stúpa Swayambhu v Nepálu

Součástí programu letních škol bývá poznávání přírodních krás a pěší turistika. Například výstup na Annapurna Base Camp v Nepálu, celodenní výlet v Kyrgyzských horách nebo k Tugela falls v Jihoafrické republice, což je nejvyšší vodopád na světě.

Další oblíbenou aktivitou je poznávání kulturních míst a výlety na různá zajímavá místa. Například na Guadeloupu jsme měli možnost navštívit farmu s vanilkou, bylo nám vysvětleno, jak roste, jak se sklízí a jak se využívá. Také jsme navštívili muzeum čokolády, vyslechli si vše kolem ní, a nakonec i ochutnali. Bez zajímavosti nebyla ani exkurze do místní rumové destilerie.

Většinou je prostor pro volný čas a odpočinek, případně vlastní program. Letní školy jsou také příležitostí seznámit se s kulturou místních obyvatel. Studenti se dozvědí něco o jejich životním stylu, stolování, jídle, náboženství, hudbě, tanci apod.

V diplomové práci jsem se zajímala o přesah letních škol a očekávání, jaká od nich studenti mají. Většina respondentů odpověděla, že letní škola jejich očekávání naprosto splnila, případně i předčila.

 Přesah spočíval nejčastěji v kulturních zážitcích, poznání země jinak, než kdyby ji navštívili na vlastní pěst. Několik respondentů také uvedlo, že jim pohled na jinou zemi pomohl více si vážit toho, co máme doma. Přidanou hodnotou byla i přátelství, která se na letní škole vytvořila. Zde je výběr z odpovědí účastníků letních škol na otázku: Co jste si z letní školy odnesli?

Byl to hlavně zážitek poznat naprosto odlišnou kulturu, jiný způsob života a smýšlení.
Naprosto mě nadchl Nepál. Zjistil jsem, že místní lidé jsou velice milí a hodní. Ihned bych se vrátil zpět. Dále jsem získal povědomí o nepálské ekonomice a kultuře.
…  Že by se o Kyrgyzstánu mělo více mluvit, protože je to krásná a zajímavá země, je tam rozhodně co vidět. Mnohem větší nadhled nad zemí, než kdybych tam jela sama.
Uvědomila jsem si, jak rozdílné životy někteří žijí. Měli bychom si vážit toho, co máme.
Ne všechny státy jsou natolik vyspělé jako ten náš.
Celkově zážitky a nové kamarády.
Uvědomění si hodnot demokracie a jakým způsobem může politika pozměnit styl výuky.

Přesah letních škol dobře ilustrovala otázka o vlivu letních škol na někoho dalšího. Konkrétně zda účastník letní školy ovlivnil svou zkušeností někoho dalšího. Celých 81,4 % respondetů uvedlo, že ano, a 18,6 %, že neví. Nikdo neodpověděl záporně.

Nakonec práce zkoumala autentické zážitky z letních škol. V nich je také zakotvena jedinečnost tohoto typu výjezdu. Zážitky jsou provázané s navštíveným místem a místními. Často souvisí se způsobem a formou výjezdu. Pro příklad několik odpovědí.

Napadl mě ještě jeden z Nepálu, když jsme šli nahoru a my jsme tady v Evropě zvyklí být hodně efektivní. Všechno mít včas a na čas. Tam byl zával, místní seděli a koukali na hory. My, netrpěliví Evropani, jsme přišli k nim a řekli: „Tak co? Potřebujem se dostat nahoru!“ A oni tam viděli ten balvan a říkali: „Vidíš ten balvan?“ „Jojo.“ „Zvládneš ho odtáhnout?“ „Nene.“ „No vidíš, tak musíme čekat, až přijede bagr a odklidí to, tak budem koukat na hory.“ Takto si člověk uvědomí, že nátura lidí je úplně jiná. Jsou zvyklí nespěchat.
V Číně byl zážitek, když jsme u Velké čínské zdi nemohli najít mapu v angličtině a nemohli jsme se s nikým místním domluvit, nevěděli jsme, kudy kam. Nakonec jsme to ale nějak zvládli.
Na Guadeloupu návštěva místní čokoládové a vanilkové výrobny. Viděli jsme vanilkové pole. Také jsme ochutnali pravou vanilku. A degustace kakaových výrobků čistých, to byl taky velký zážitek.
Z Jihoafrické republiky to budou zvířata. Tam byla třeba farma, kde jsme si mohli hrát s mláďaty, se lvíčaty. Pohladit si geparda.
Tato letní škola obsahovala tolik zážitků, že je nemožné vybrat jen jeden. Ale nikdy nezapomenu, jak jsem si ze sebe sundaval pijavice, a přitom jsem cítil majestátnost nejvyšších hor světa, které se nad námi tyčily.
Přespání v nomádském táboře v jurtách na místě, kde jediná moderní technologie byl telefon bez signálu a vůz u prašné cesty.
Přerušování dodávek elektřiny, ze začátku to bylo něco neobvyklého, ale po pár dnech jsme se na to rychle aklimatizovali a nenechali se tím rozhodit.
Výstup z letištní haly v Hanoji, kde panovaly tropické podmínky (veliká vlhkost vzduchu a teplota). Po ujití několika desítek metrů bylo tělo propocené a stejně tak věci. Představa 31 dní v tomto prostředí byla hrozná. Teď na to ale vzpomínám jako na nejkrásnější měsíc v mém životě plný zážitků.
Zpáteční cesta ze sopky Soufriere, kdy jsme se ztratili v pralese. Bylo to náročné, ale určitě to hodnotím pozitivně. Nezapomenutelný zážitek.
Výuka místních dětí v odlehlé vesnici poblíž města Bubaneshvar v polorozpadlém domě, kde byla jen tabule.

Michaela Lederová

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content