Svátek má

Julie
0°C
Broken clouds
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
0°C
Broken clouds
Sobota
90%
06:49
Min: -1°C
978
15:00
Max: 1°C
N 2 m/s

Jak zavádět projektovou výuku na vybraných univerzitách do praxe

Projekt zabývající se inovativní výukou napříč evropskými univerzitami koordinovala Fakulta tropického zemědělství ČZU v Praze spolu s organizací Agrinatura a partnery z vídeňské Univerzity přírodních zdrojů a přírodních věd – BOKU a Švédské zemědělské univerzity – SLU. Podpořen byl Fondem pobídek Euroleague for Life Sciences (ELLS).

Záměrem bylo zavést projektovou výuku (project-based learning, PBL) v rámci předmětů „Plant Health“ a „Plant Breeding“ na vybraných univerzitách ELLS. Jde o vzdělávací metodu, jejímž základem je skupinová práce studentů na reálných případových studiích, u kterých není jasně dané správné řešení. Při navrhování vlastního řešení problému se studenti zdokonalí v týmové práci i navazování kontaktů, komunikaci a řešení problémů. Naučí se také kreativně a kriticky hodnotit aktuální výzkumná témata, a to způsobem srozumitelným pro širší veřejnost.

Výstupem případových studií bylo dvoustránkové písemné shrnutí a krátká prezentace, obojí dodané skupinou, nikoli jednotlivci. Výstupy pak byly hodnoceny komisí složenou ze zástupců všech zúčastněných univerzit, a to pomocí hodnotících formulářů navržených studenty předmětu „Project monitoring and management“, který se vyučuje na Fakultě tropického zemědělství ČZU. Z každé univerzity a z letní školy ELLS, která proběhla ve švédském Alnarpu, byla na základě hodnotících formulářů zvolena vítězná skupina. Celkem se projektu zúčastnilo pět kurzů tří partnerských institucí, do kterých se zapojilo přibližně 20 skupin studentů. Vítězné týmy z každé univerzity se pak setkaly v září ve velkém finále na studentské konferenci ELLS v Praze.

Projekt iPBL-EU byl poprvé oficiálně představen širšímu akademickému publiku v lednu v rámci předmětu “Plant Biology for Breeding and Protection“ na SLU. Následovaly jeho prezentace na ČZU v předmětu „Plant Protection and Agroecology“ a na BOKU v předmětu “In situ treatment of Polluted Soils and Sediments: Phytoremediation, in situ fixation and attenuation techniques”. Poslední kolo případových studií proběhlo 19. srpna, opět na SLU v rámci letní školy ELLS na téma “Plant Protection Biology: improving plant health under climate change and other stresses”.

V pátek 23. září 2022 se vybrané týmy všech tří univerzit a letní školy ELLS potkaly při závěrečném kole iPBL-EU na Studentské vědecké konferenci ELLS 2022 v Praze. Prezentace, které v duchu fair play nesměly být upraveny oproti původní verzi, si vyslechla plná aula diváků, včetně komise složené ze zástupců jednotlivých institucí. Všechny týmy předvedly skvělé výkony, ačkoliv se pro některé z nich jednalo o vůbec první vystoupení před tak početným publikem. Úspěch potvrdily i velmi těsné výsledky. Nakonec si vítězství odnesla skupina ze švédské SLU s tématem: Introducing IPM principles to Ethiopian farmers to control pest damage of Noorda blitealis in Moringa trees.

Po předání cen proběhla neformální evaluace projektu z pohledu studentů i zúčastněných pedagogů. Většina studentů se shodla, že pro ně byl projekt zajímavý a přínosný, užili si práci ve skupinách a závěrečná konference byla dobrou motivací.

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content