![](https://zivauni.cz/wp-content/uploads/2022/09/FTZ_vitezne-tymy-1-1024x768.jpg)
Záměrem bylo zavést projektovou výuku (project-based learning, PBL) v rámci předmětů „Plant Health“ a „Plant Breeding“ na vybraných univerzitách ELLS. Jde o vzdělávací metodu, jejímž základem je skupinová práce studentů na reálných případových studiích, u kterých není jasně dané správné řešení. Při navrhování vlastního řešení problému se studenti zdokonalí v týmové práci i navazování kontaktů, komunikaci a řešení problémů. Naučí se také kreativně a kriticky hodnotit aktuální výzkumná témata, a to způsobem srozumitelným pro širší veřejnost.
Výstupem případových studií bylo dvoustránkové písemné shrnutí a krátká prezentace, obojí dodané skupinou, nikoli jednotlivci. Výstupy pak byly hodnoceny komisí složenou ze zástupců všech zúčastněných univerzit, a to pomocí hodnotících formulářů navržených studenty předmětu „Project monitoring and management“, který se vyučuje na Fakultě tropického zemědělství ČZU. Z každé univerzity a z letní školy ELLS, která proběhla ve švédském Alnarpu, byla na základě hodnotících formulářů zvolena vítězná skupina. Celkem se projektu zúčastnilo pět kurzů tří partnerských institucí, do kterých se zapojilo přibližně 20 skupin studentů. Vítězné týmy z každé univerzity se pak setkaly v září ve velkém finále na studentské konferenci ELLS v Praze.
Projekt iPBL-EU byl poprvé oficiálně představen širšímu akademickému publiku v lednu v rámci předmětu “Plant Biology for Breeding and Protection“ na SLU. Následovaly jeho prezentace na ČZU v předmětu „Plant Protection and Agroecology“ a na BOKU v předmětu “In situ treatment of Polluted Soils and Sediments: Phytoremediation, in situ fixation and attenuation techniques”. Poslední kolo případových studií proběhlo 19. srpna, opět na SLU v rámci letní školy ELLS na téma “Plant Protection Biology: improving plant health under climate change and other stresses”.
V pátek 23. září 2022 se vybrané týmy všech tří univerzit a letní školy ELLS potkaly při závěrečném kole iPBL-EU na Studentské vědecké konferenci ELLS 2022 v Praze. Prezentace, které v duchu fair play nesměly být upraveny oproti původní verzi, si vyslechla plná aula diváků, včetně komise složené ze zástupců jednotlivých institucí. Všechny týmy předvedly skvělé výkony, ačkoliv se pro některé z nich jednalo o vůbec první vystoupení před tak početným publikem. Úspěch potvrdily i velmi těsné výsledky. Nakonec si vítězství odnesla skupina ze švédské SLU s tématem: Introducing IPM principles to Ethiopian farmers to control pest damage of Noorda blitealis in Moringa trees.
Po předání cen proběhla neformální evaluace projektu z pohledu studentů i zúčastněných pedagogů. Většina studentů se shodla, že pro ně byl projekt zajímavý a přínosný, užili si práci ve skupinách a závěrečná konference byla dobrou motivací.
Podobné články
Nová studie publikovaná v časopise Nature Climate Change odhaluje, že pouhé navýšení výsadby stromů v Evropě nebude stačit k účinnému boji proti změně klimatu a zachování kontinentálního pozemního uhlíkového rezervoáru. Vědci z Rakouského výzkumného centra pro lesy (BFW) a spoluautoři
Letošní 22. ročník Českých akademický her hostila Technická univerzita v Liberci ve dnech 24.–28. června. Vysokoškolští sportovci se zde utkali v bojích o titul Akademický mistr/mistryně v celkem 21 sportech. Mezi reprezentanty se objevili také účastníci akademických mistrovství světa, mezinárodních