Záměrem bylo zavést projektovou výuku (project-based learning, PBL) v rámci předmětů „Plant Health“ a „Plant Breeding“ na vybraných univerzitách ELLS. Jde o vzdělávací metodu, jejímž základem je skupinová práce studentů na reálných případových studiích, u kterých není jasně dané správné řešení. Při navrhování vlastního řešení problému se studenti zdokonalí v týmové práci i navazování kontaktů, komunikaci a řešení problémů. Naučí se také kreativně a kriticky hodnotit aktuální výzkumná témata, a to způsobem srozumitelným pro širší veřejnost.
Výstupem případových studií bylo dvoustránkové písemné shrnutí a krátká prezentace, obojí dodané skupinou, nikoli jednotlivci. Výstupy pak byly hodnoceny komisí složenou ze zástupců všech zúčastněných univerzit, a to pomocí hodnotících formulářů navržených studenty předmětu „Project monitoring and management“, který se vyučuje na Fakultě tropického zemědělství ČZU. Z každé univerzity a z letní školy ELLS, která proběhla ve švédském Alnarpu, byla na základě hodnotících formulářů zvolena vítězná skupina. Celkem se projektu zúčastnilo pět kurzů tří partnerských institucí, do kterých se zapojilo přibližně 20 skupin studentů. Vítězné týmy z každé univerzity se pak setkaly v září ve velkém finále na studentské konferenci ELLS v Praze.
Projekt iPBL-EU byl poprvé oficiálně představen širšímu akademickému publiku v lednu v rámci předmětu “Plant Biology for Breeding and Protection“ na SLU. Následovaly jeho prezentace na ČZU v předmětu „Plant Protection and Agroecology“ a na BOKU v předmětu “In situ treatment of Polluted Soils and Sediments: Phytoremediation, in situ fixation and attenuation techniques”. Poslední kolo případových studií proběhlo 19. srpna, opět na SLU v rámci letní školy ELLS na téma “Plant Protection Biology: improving plant health under climate change and other stresses”.
V pátek 23. září 2022 se vybrané týmy všech tří univerzit a letní školy ELLS potkaly při závěrečném kole iPBL-EU na Studentské vědecké konferenci ELLS 2022 v Praze. Prezentace, které v duchu fair play nesměly být upraveny oproti původní verzi, si vyslechla plná aula diváků, včetně komise složené ze zástupců jednotlivých institucí. Všechny týmy předvedly skvělé výkony, ačkoliv se pro některé z nich jednalo o vůbec první vystoupení před tak početným publikem. Úspěch potvrdily i velmi těsné výsledky. Nakonec si vítězství odnesla skupina ze švédské SLU s tématem: Introducing IPM principles to Ethiopian farmers to control pest damage of Noorda blitealis in Moringa trees.
Po předání cen proběhla neformální evaluace projektu z pohledu studentů i zúčastněných pedagogů. Většina studentů se shodla, že pro ně byl projekt zajímavý a přínosný, užili si práci ve skupinách a závěrečná konference byla dobrou motivací.
Podobné články
Desítky míst po celé zemi se na jeden večer s datem 27. září 2024 stanou zábavnou vědeckou laboratoří. Noc vědců zavítá do všech velkých českých měst a hravým způsobem představí vědu dětem i dospělým. Letos je program této „vědecké show“
V případě napadení se termití dělníci na sklonku života obětují a odstartují explozivní chemickou reakci. Jejím výsledkem je toxická tekutina, která znehybní a otráví protivníka. Tento obranný mechanismus termitů v podobě enzymu a jeho vlastnosti zkoumali vědci z Ústavu organické