Česká právní úprava civilního držení zbraní patří v evropském i světovém měřítku dlouhodobě k poměrně liberálním v přístupu ke zbraním. Ve většině členských zemí EU je legální civilní držení zbraní vnímáno spíše jako volnočasová aktivita v rámci sportovní a lovecké střelby či sběratelství nebo případně pro kolektivní obranu. V České republice má značná část legálních držitelů zbraně podle dostupných policejních dat na webových stránkách MV ČR palnou zbraň pro účely individuální ochrany života, zdraví a majetku. Podle posledních dostupných statistik Centrálního registru zbraní bylo v roce 2024 v ČR evidováno celkově téměř 320 tisíc držitelů zbrojních průkazů a celkový počet zbraní u držitelů zbrojních průkazů mírně přesahoval 1 milion (https://policie.gov.cz/clanek/statistika-rocni.aspx).
Podívejme se nyní blíže na novou právní úpravu klíčových bezpečnostních předpokladů pro civilní držení zbraní, zejména na získání zbrojního oprávnění, zajištění důsledné evidence zbraní a některé další změny pro držitele zbraní.
Nová kategorizace zbraní
V úvodním ustanovení nového zákona se již nehovoří o střelných zbraních, ale je zde používán obecnější pojem „zbraně“ (například vysokofrekvenční a laserové zbraně, plynové zbraně, plamenomety nejsou střelnými zbraněmi). Pojem „zbraně“ je pak vymezen zařazením jednotlivých zbraní do jednotlivých kategorií. Dosud platná právní úprava používala rozdělení zbraní na kategorie A, B, C, D podle režimu držení (zakázané, povolovací, oznamovací, volné zbraně). Nová právní úprava má zvýšit přehlednost a jednoznačnost v kategorizaci zbraní. Přitom rizikovost zbraně je klíčovým hlediskem pro právní režim držení zbraně. Zákon zavádí nové členění na šest kategorií: zbraně podléhající registraci (kategorie R1 až R4), z nichž kategorie R1 a R2 jsou zakázanými zbraněmi; zbraně podléhající povinnému ohlášení, které nevyžadují zbrojní oprávnění, ale jejich držení musí být oznámeno (PO) a zbraně nepodléhající ohlášení (NO – obdobné dosavadní kategorii D). Zařazení do příslušné kategorie zbraní má tak odpovídat určité úrovni rizika, dostupnosti a režimu nakládání. Do zbraní, které podléhají registraci a nejsou zakázanými zbraněmi, patří například běžné pistole, revolvery, lovecké kulovnice, sportovní pušky. V kategorii PO jsou zařazeny poplašné a signalizační zbraně, elektrické paralytické prostředky typu TASER či laserové značkovače. Mezi zbraně kategorie NO budou spadat zejména historické zbraně, nefunkční torza zbraní či výukové pomůcky v podobě řezů zbraní.
Zbrojní oprávnění
Zbrojní průkaz bude nově nahrazen zbrojním oprávněním. Namísto dosavadních pěti skupin zbrojních průkazů jsou zavedeny dva druhy zbrojního oprávnění nakládat se zbraní podléhající registraci: obecné zbrojní oprávnění, rozšířené zbrojní oprávnění.
Obecné zbrojní oprávnění bude zahrnovat v zásadě oprávnění držitele zbrojního průkazu skupiny A (držení zbraně ke sběratelským účelům), skupiny B (ke sportovním účelům) a skupiny C (k loveckým účelům). Pod rozšířené zbrojní oprávnění se začlení oprávnění držitele zbrojního průkazu skupiny D (držení zbraně k výkonu zaměstnání nebo povolání zahrnujícího nošení zbraně podléhající nyní registraci) a skupiny E (držení zbraně k ochraně života, zdraví nebo majetku opravňujícího ke skrytému nošení zbraně podléhající nyní registraci). Kdo chce zbraň nosit pro osobní ochranu, bude nově potřebovat rozšířené zbrojní oprávnění a doložit důvody (například zdravotní způsobilost, trestní bezúhonnost a výcvik). Kdo zbraň pouze drží pro střelbu na střelnici, sport nebo sběratelství, vystačí si s obecným zbrojním oprávněním. Podmínky pro vydání zbrojního oprávnění splňuje fyzická osoba, která má místo pobytu na území České republiky, dosáhla stanoveného věku, je plně svéprávná, zdravotně způsobilá, bezúhonná a spolehlivá a odborně způsobilá. Zbrojní oprávnění vydává krajské ředitelství policie bez ohledu na místní příslušnost. Obecné zbrojní oprávnění bude možno vydat zletilé fyzické osobě (tedy od věku 18 let), ale může ho již rovněž získat osoba, která dosáhla věku 15 let, pokud je tato osoba žákem střední školy (gymnázia, střední odborné školy, středního odborného učiliště) v oboru zahrnujícím výuku myslivosti, puškařství nebo v oboru, jehož součástí je nakládání se zbraněmi, anebo členem spolku, který se zabývá sportovně střeleckou činností a je držitelem zbrojní licence. V tomto případě musí však být k žádosti o vydání zbrojního oprávnění přiložen písemný souhlas zákonného zástupce, opatrovníka nebo poručníka a příslušné střední školy nebo spolku. Minimální věk pro získání rozšířeného zbrojního oprávnění bude 21 let. Pokud jde o zkoušku odborné způsobilosti, nedochází zde k zásadním změnám v právní úpravě. V případě sporu mezi žadatelem a zkušebním komisařem bude mít žadatel, který u zkoušky neuspěl, možnost vznést protest.
Důležitou úpravou je stanovení doby platnosti zdravotní způsobilosti (lékařského posudku) pro zbrojní oprávnění na pět let (podle dosavadní úpravy pro zbrojní průkaz to bylo 10 let). S ohledem na výhled aktuálně zjištěného zdravotního stavu nebo pokud by se ukázaly nové informace o zdravotním stavu držitele zbraně bude možno dobu platnosti pěti let ještě dále zkrátit nebo rovnou nařídit přezkoumání zdravotní způsobilosti. K předcházení bezpečnostního rizika má přispět i to, že policie má již nyní možnost i na základě podnětu orgánu veřejné moci (státního orgánu, orgánu samosprávy) preventivně provést zajištění zbraně podléhající registraci nebo zbraně kategorie PO, střeliva nebo souvisejícího dokladu nebo listiny. Například na sociálních sítích se v současné době objevují i četné výhružky spojené s ohrožením života, zdraví nebo majetku a takovýto včasný podnět ze strany orgánu veřejné moci může přispět k odvrácení možné hrozby ze strany držitele zbraně. V praxi by to mělo zvýšit i schopnost policie efektivněji reagovat na potenciální hrozby.
Centrální registr zbraní
Jednou z významných změn je zrušení vydávání fyzických dokladů, jakými jsou zbrojní průkazy, zbrojní licence, průkazy zbraně apod. Namísto fyzického listinného dokladu bude rozhodující existence příslušného oprávnění v Centrálním registru zbraní (CRZ) jako neveřejném informačním systému veřejné správy, jehož správcem je Policejní prezidium. Pro ověření tohoto oprávnění zákon stanovuje alternativní způsoby, a to využití elektronických prostředků (Portál občana) nebo konzervativnější cestu (nechat si vystavit zbrojní list na kontaktních místech veřejné správy – Czech Point). Nový zákon tím reaguje i na požadovanou digitalizaci ve státní správě. Preferuje elektronickou komunikaci se správními orgány (přes Portál občana a datové schránky) s využitím zaručené identity. Vyřízení většiny úkonů bude tak možné na dálku. Od této změny se očekává vyšší efektivita a flexibilita v komunikaci mezi držiteli zbraní a příslušnými úřady.
Závěrem
Z hlediska praktického dopadu nové právní úpravy u civilního držení zbraní půjde v podstatě o přidělený typ oprávnění, kontrolu kategorie držených zbraní a zajištění elektronického přístupu k příslušným úřadům. Pro běžného sportovního střelce nebo rekreačního uživatele jsou vlastně změny spíše administrativní povahy. Celkově by pak měla být zachována práva a šetřeny dotčené zájmy legálních držitelů zbraní. A ještě jedna zajímavost. Regulace zbraní je jednou z historicky nejstarších oblastí státní regulace na českém území. První širší úpravu nakládání s palnými zbraněmi najdeme již v návaznosti na Vladislavské zřízení zemské v tzv. Zřízení o ručnicích z roku 1524.
JUDr. Jitka Mráčková, CSc., katedra práva PEF
Podobné články
Vědci Fakulty životního prostředí, kteří se zabývají klimatickou změnou a možnostmi adaptace na ni, zhodnotili uplynulou letní sezonu v Česku. Léto roku 2025 vypadalo s ohledem na klimatologická data v průměru nenápadně, ale určilo ho pár krátkých, zato extrémních vln
V mezinárodních žebříčcích hodnocení vysokých škol si ČZU v Praze v poslední době vede skvěle. V Šanghajském žebříčku má letos hned tři obory v první stovce, z toho jeden dokonce na 24. místě. Nejnovější úspěch zaznamenala v posledním hodnocení Times