„Sedmička je šťastné číslo, takže pevně věřím, že to bude mít vliv na průběh závodní sezony a že kluci nějaké ty ceny ze soutěží přinesou. Chtěl bych poděkovat členům týmu, protože nad tím strávili stovky a stovky hodin svého volného času, které by mohli trávit jinde. Zároveň chci poděkovat sponzorům, kteří dlouhodobě tým podporují,“ řekl při slavnostním uvedení Fightera do života doc. Jiří Mašek, děkan Technické fakulty, která už jedenáct let studentskému týmu CULS Prague Formula Racing poskytuje zázemí a finanční podporu.
FS.07 Fighter má oproti svému předchůdci řadu předností a inovací. Nový přístup se projevil už v první fázi. „Na začátku sezony jsme vyhlásili soutěž, ve které měli naši spřátelení designéři z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně navrhnout design i jméno. Další inovace navazují na předchozí monopost šesté generace a přinášejí řadu vylepšení,“ podotýká koordinátor týmu CULS Prague Formula Racing Vít Šulc a líčí, v čem je nová formule lepší než loňský model: „Inovace se týkají zejména rámu, ten jsme odlehčili zhruba o pět kilogramů a v zadní části je nyní hliníková konstrukce. Naprosto unikátní je koncept pohonné jednotky, kdy motor je spojen pouze s dvoustupňovou převodovkou a velice rychlým řadicím mechanismem pomocí servořízení – řadíme za sto milisekund. Máme pouze dvě rychlosti, takže řadíme málo. Používáme tříválcový motor, který má spoustu modifikací a je extrémně pružný. Z těch hlavních novinek bych ještě zmínil suchou vanu. Také jsme upravili výfukové potrubí, sací potrubí, máme kompletně přepracovaný termo management, vodní pumpa je zapojena externě, není poháněna mechanicky, ale elektricky. Unikátní je, že motor nemá alternátor, takže my nedobíjíme. Máme baterii, kterou nabijeme před závodem, a je to vlastně energie, kterou si můžeme vzít s sebou bez porušení pravidel soutěže.“
A právě tato inovace je důležitým krokem na cestě k budoucnosti. Monopost Fighter je totiž posledním typem se spalovacím motorem, který tým CULS Prague Formula Racing vyvinul. Příští rok už bude stavět formuli s hybridním pohonem, což ho posune do kategorie „Formula Student Hybrid“. „Je to pro nás výzva po technické a konstrukční stránce, ale i z hlediska marketingu. Proto začínáme už teď. Máme baterii, kterou jsme sami vyvinuli, je otestovaná a funguje. Pomalu se tak připravujeme na hybridní éru,“ zdůrazňuje Vít Šulc.
Z mnoha dalších inovací zmiňme alespoň některé: stabilizátory na zadní i přední náhony umístěné v podvozku; dva pedály místo původních tří – brzda a plyn – což snižuje hmotnost a zlepšuje ergonomii; ovládání spojky je ruční a je umístěno pod volantem; volant má displej se třemi módy, které lze přepínat; vše je propojeno s telemetrií; řazení rychlostí zajišťuje elektrický servomotorek.
Trendům udržitelnosti, které jsou studentům ČZU vlastní, odpovídá i pojetí volantu: „Pádla pod volantem jsou vyrobena z odpadu, který vzniká při výrobě dílů z karbonových vláken. Ty odstřižky drtíme, zalijeme do pryskyřice a vyrobíme pomocí formy úplně nový materiál. Tento recyklát je nejen hezký, ale i velice pevný a technologicky výhodný,“ vysvětluje Vít Šulc.
Nový monopost je tedy připraven vyrazit na letošní sérii světových závodů Formula Student/SAE. Už příští týden do severočeského Mostu, druhý závod ho čeká v srpnu v severním Chorvatsku. Tým CULS Prague Formula Racing se v prestižní soutěži univerzit pravidelně umisťuje v TOP 10. Výborné výsledky má i v královské disciplíně „endurance“. „Zatím jsme tento závod vždy dokončili, což je obrovský úspěch. Většinou tak třetina týmů vypadne,“ zdůrazňuje hrdě Vít Šulc, koordinátor týmu studentů ČZU, který pro letošní sezonu připravil monopost Fighter jako předzvěst svého nástupce s hybridním pohonem.
Text: Lenka Prokopová
Foto: Kateřina Novotná
CULS Prague Formula Racing je tým z České zemědělské univerzity v Praze účastnící se soutěže Formula Student/SAE. Tým je veden pod záštitou Technické fakulty, kde má také veškeré zázemí. Skládá se z přibližně 20 studentů bakalářského, magisterského i doktorského studia. Tým se dělí na 4 skupiny, Management, Marketing, Vývoj a Výroba. Většina studentů studuje Technickou fakultu na České zemědělské univerzitě v Praze, ale své zastoupení zde má i Provozně ekonomická fakulta či Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů.
Podobné články
Docent Lukáš Trakal z katedry geoenvironmentálních věd Fakulty životního prostředí ČZU v Praze se stal letošním laureátem prestižního ocenění Česká hlava – Cena Ministra životního prostředí. Výsledky vyhlásili 22. listopadu 2024 zástupci ústavu Česká hlava PROJEKT, který pomáhá vědcům a
Výjimečnou příležitost objevovat tajemství výroby potravin nabídl v pátek 22. listopadu 2024 všem vyznavačům kvalitní a zdravé stravy Potravinářský pavilon České zemědělské univerzity. Den otevřených dveří pořádaný ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj byl spojen s komentovanými prohlídkami a