Svátek má

Hubert
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.
Generic selectors
Pouze přesné shody
Hledat v titulku
Hledat v obsahu
Post Type Selectors
API key not valid, or not yet activated. If you recently signed up for an account or created this key, please allow up to 30 minutes for key to activate.

Nová generace záchranářského robota Hecthor II je na světě

Z dílny technologického spin-offu ČZU ProLab Engineering vzešla nová generace multifunkčního pásového robota Hecthor II. Robot vznikl ve spolupráci s přední českou strojírenskou firmou THT Polička a je určen pro všestranné využití v integrovaném záchranném systému či v armádní oblasti. Novinka ze světa autonomních systémů byla představena 30. října 2025 v prostorách České zemědělské univerzity v Praze.
Prezentace Hecthora II (zleva): děkan Technické fakulty Jiří Mašek, zakladatel ProLabu Petr Hnízdil a generální ředitel THT Polička Rostislav Hakl

Pracovníci ProLabu mají s vývojem bezpilotních leteckých dronů i bezosádkových pozemních prostředků (UAV nebo UGV), mnohaleté zkušenosti. „Nejdříve jsme postavili prototypy těchto strojů, které jsme postupně vylepšovali pro zemědělské, armádní nebo záchranářské účely. V posledních letech se nám daří v rámci spolupráce s THT Polička vyvíjet pásové drony pro náročné záchranářské úkoly hasičských jednotek v ČR nebo na Ukrajině,“ říká Petr Hnízdil, zakladatel ProLab Engineering a ředitel vývoje.

Pásový dron Hecthor se představil letos na jaře v rámci bezpečnostního veletrhu IDET v Brně. Nyní vědci z Technické fakulty ČZU vyvinuli vylepšenou druhou generaci: „Pásový dron Hecthor II vznikl na základě testů na polygonu u Jihlavy za přítomnosti hasičů z ředitelství. Došlo k výraznému přepracování designu tak, aby to vyhovovalo hasičům v co nejuniverzálnějším rozsahu použití,“ vysvětluje Petr Hnízdil a popisuje změny oproti původního modelu.

 Lepší pásy, větší nosnost, pohodlnější ovládání a rozměry takové, aby se vešel do dodávky

  • Lichoběžníkový tvar pásových jednotek pro lepší průjezdnost terénem – z obou stran stejné nájezdové úhly (je tedy jedno, jestli jede dopředu nebo couvá).
  • Celková šíře je 120 centimetrů, takže se vejde do dodávky typu Ford Transit přesně mezi podběhy a není potřeba vozík.
  • Spodní část podvozku umožňuje díky výkyvným ramenům kopírovat terén, pohyb je tak mnohem hladší, snižují se rázy do karoserie.
  • Pásy jsou vyrobené na míru a zesílené ocelovými segmenty a lanky. Vedení pro rolny je rovné bez výstupků, pásy tak mají nižší odpor ve srovnání s komerčními volně dostupnými.
  • Hecthor II je už ve standardu vybaven silnější baterií, lze dodat i dvou bateriovou verzi, je tam pro to místo. Pracovní doba stroje pak může být kolem tří dnů na jedno nabití.
  • Hecthor II má také vlastní uzavíratelnou schránku pro převoz zvláštního nákladu.
  • Příslušenství se zde připevňuje pomocí jednoduchého čtyřbodového systému pouze rukou.
  • Nosnost je nově 500 kilogramů.
  • Dvě převodovky volitelně pro rychlost 5 a 15 km/h, při potřebě větší síly disponuje pomalejší převodovka točivým momentem 3600 Nm a u rychlejší je 2400 Nm.
  • Stroj má na sobě v základu 16 úchytných bodů.
  • Je zde použit pro příslušenství univerzální konektor splňující vojenské normy.
  • Stroj je vybaven pokročilým vektorovým řízením motorů.
  • Stroj používá světelnou signalizaci jednotlivých režimů nebo stavů včetně hlášení chyby.
  • Stroj je vybaven samozhášecí tryskou.

O pásové drony z produktové řady Hecthor je mezi zákazníky velký zájem. „Jeho výkonný podvozek obstojí i v těch nejnáročnějších terénních podmínkách. Dokáže pracovat až 14 hodin bez dobíjení, zlepšujeme stále i jeho jízdní vlastnosti díky pásům s náběhovou hranou i nižšímu těžišti. Podle individuálních přání zákazníka na podvozek namontujeme multifunkční nástavbu, která je vysoce variabilní. Na místo zásobovacího modulu může být například hasící lafeta, záchranářská nosítka nebo hlava s monitorovacími senzory a termokamerou,“ podotýká Petr Hnízdil.

Defense využití

Hecthor II nabízí i široké uplatnění v armádním prostředí. Například jako transportní zařízení na převoz dvou raněných vojáků, využít se dá při manipulaci s letadly na letištích nebo jako nosič senzorů. „Spolupracujeme také se sekcí průmyslové spolupráce Ministerstva obrany nebo s docentem Janem Mazalem z Fakulty vojenských technologií Univerzity obrany. Na bázi Hecthora II vyvíjíme v nejmenší velikosti též odminovač protipěchotních min,“ zmiňuje projekty pro armádní využití Petr Hnízdil a zároveň upozorňuje, že na většinu aktivit v obranné sféře platí přísné informační embargo. „Mohu pouze obecně doplnit, že robota Hecthor II aktuálně připravujeme i jako nosič antidronového zařízení ve spolupráci s výrobcem vojenských a bezpečnostních systémů RETIA. Jako hasicí stroj, který zde dnes vidíte, si může najít uplatnění nejen u civilních hasičů, ale i u armádních záchranářů, kteří spadají pod Agenturu komunikačních a informačních systémů Ministerstva obrany. Zde probíhají zatím konzultace a ukázky v terénu,“ dodává Petr Hnízdil.


Test síly pásového dronu Hecthor prokazující možnou manipulaci s letadly ilustruje video Aera Vodochody

Podobné články

Rychlé odkazy

Shop ČZU

Point One

CVPK

Klub absolventů

Poníček

Kariérní centrum

Skip to content