Lesy pokrývají více než třetinu plochy České republiky a plní pro společnost klíčové environmentální, sociální i ekonomické funkce. Cílem nově vytvořených vzdělávacích modulů pro využití ve výuce na základních školách je podnítit u dětí zájem o les jako unikátní přírodní prostředí, seznámit je s udržitelným hospodařením v lese a vysvětlit jim principy lesní bieokonomiky. „Lesy nejsou továrna na dřevo, jejich přínos pro krajinu a společnost je mnohem komplexnější. Lesní bioekonomika se zabývá tím, jak efektivně a zároveň udržitelně využívat všechny přírodní zdroje, které les společnosti poskytuje. A to vše za využití inovací, nových výrobních postupů a moderních technologií,“ vysvětluje za hlavního řešitele projektu ředitel Lesů ČZU Zdeněk Macháček.
S principy lesní bioekonomiky je nutné seznamovat děti již na základní škole. S postupným vyčerpáváním nerostných surovin, jako jsou ropa, zemní plyn nebo uhlí totiž význam obnovitelných přírodních zdrojů do budoucna poroste. V příštích desetiletích tak můžeme očekávat vlnu bioekonomiky, která má oproti fosilní ekonomice výhodu postavení na obnovitelných, při řádném hospodaření nevyčerpatelných zdrojích. Bioekonomika má za cíl změnit myšlení společnosti a zajistit tak dalším generacím budoucnost opírající se o taková řešení, která budou ekologická a zajistí udržitelné hospodaření se zdroji.
V rámci projektu Aspekty bioekonomiky související s lesnictvím – podpora aktivního občanství prostřednictvím participace vzniklo 60 aktivit, které jsou rozděleny do čtyř tematických modulů využitelných při výuce na 1. i 2. stupni základních škol, ve třídě i mimo ni. Každá aktivita je tvořena metodickým listem pro učitele a pracovním listem pro žáky. Metodické listy poskytují učitelům potřebné informace včetně doporučení pro vhodný ročník, seznamu potřebných pomůcek, orientační časové náročnosti a navázání aktivity na průřezová témata Rámcového vzdělávacího plánu.
V průběhu listopadu a prosince proběhly v Kostelci nad Černými lesy, Plaňanech, Vrchotových Janovicích a Kolíně diseminační semináře, na kterých se učitelé základních škol seznamovali s tím, jak se vzdělávacími moduly ve výuce pracovat. „Vzdělávací moduly lze v elektronické podobě najít na webovém portálu www.zazitles.cz v sekci Materiály pro učitele. Tento web však obsahuje i další zajímavosti, jako jsou například virtuální procházka místem největšího lesního požáru v ČR, lesnické pexeso nebo mapa s tipy na výlet do českých lesů,“ upřesňuje spoluautor vzdělávacích modulů Radim Löwe z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU v Praze.
Podobné články
Ve dnech 10. a 11. dubna 2025 se na České zemědělské univerzitě v Praze uskutečnil 12. ročník Konference akademických senátorek a senátorů (KAS), kterou pořádala Studentská komora Rady vysokých škol (SK RVŠ) ve spolupráci s ČZU. Setkání přilákalo více než
Fakulta lesnická a dřevařská České zemědělské univerzity v Praze vnímá závažnost situace týkající se studentky doktorského programu „Ochrana lesů a myslivost“, která byla na Slovensku odsouzena v souvislosti s nelegálním odstřelem chráněného živočicha.